Saturday, January 23, 2010

Celoteh sang hamba

Assalamualaikum tuan umah!!! Hehehe..lama aku xupdate blog ni..sje je nak mencelah dalam kesibukan kerja ni, ye la..sebab aku pun kadangkala xtau nak luah kat mana kan..so blog la teman setia aku..ehhehe..kadang2kan aku terpikir, npe ea ada jenis orang yang suka melaga-lagakan org len..seronok sgt ke jadi macam tu?seronok?seronok agaknya melihat ada pihak yang bertelagah, bertekak demi sebuah keadilan yang xpasti, seronok benar agaknya menjadi begitu dan seolah-olah berbangga dengan sikap sebegitu, mungkin ada yang memikirkan dan beranggapan, org akan takut dan org akan hormat kat org yg macam tu, ye la..bile org yg jenis macam tu berkata sesuatu, xde pihak yang akan membidas, melawan kata2, timbul kemegahan, TAPI!! Jgn salah sangka, sebenarnya org bukan hormat..bukan juga menurut segalanya, bahkan kebencian yang diperolehi dr tindakan sebegitu, bukan aku nak kata aku ni baik sgtla, Cuma nk mengingati diri sendiri supaya tak berkelakuan sebegitu, bukan kebencian yng kita cari dalam hidup, bukan juga kehinaan yang kita impikan,tapi!! Yang aku pasti, aku bukan berkata kosong, ini smua melalui pengalaman aku, memang aku budak ‘mentah’ dalam kehidupan ini.. bukan sematang itu untuk berbicara tapi sikap sebeginilah yang menjadikan kerja kita xseronok seperti yang disangka, mengambil peluang atas orang lain, kesenangan atas kesusahan orang lain, beruntungkah bgitu?untung?, namun kita hdup kat dunia ni saling memerlukan antara satu sama lain, untuk apa bergaduh?untuk apa bertekak? Kalau tujuan kita sama, niat kita serupa..cuba bayangkan diri sendiri kalau berada ditempat org yang kita kena kan, mesti xmahu kita dilayan seperti macam tu kan?apa2pun, marilah kita sama2 muhasabah diri sendiri, sudah cukupkah amalan kita? Sudah sempurnakah kita? Memang dalam dunia ini xde sape yang sempurna, tapi sempurna yang aku maksudkan, sempurna sifat sebagai seorang insan, seorang hamba Allah yang entah bila akan dipanggil pulang, toleh kebelakang sebentar, adakah kita sudah berusaha sebaiknya?marilah kita sama2 berfikir, dari titik tolak kehidupan ini sebelum bekahirnya kehidupan dengan sbuah noktah, penamat segalanya…

0 comments:

Post a Comment