Sunday, December 26, 2010

Tahun Baru 2011

wahhh pejam celik pejam celik, tinggal beberapa hari saje lagi nak tglkan tahun 2010 yg banyak memberikan pengajaran, memberikan ilham dan kekuatan kepada diri..ahaaa apa agaknya azam aku tahun hadapan ni ye..masih lagi memikirkan..cume apa yang aku fikir..aku xnak jadi cam pix bawah ni..hahaha, sebelum terlambat..baik aku berubah..sempena tahun baru ni..huhuiiii doakan ye smua..aku xmau jd cam ni..huhuhu..



Selamat tinggal awak...

Alhamdulillah aku diberikan kekuatan untuk mengharungi segalanya..aku harus akur dengan segala takdir dan ketentuan yang telah tersurat dan tersirat antara aku dan dia..mungkin ini pengorbanan yang perlu aku lakukan, walau aku masih menyanyanginya..aku terpaksa melepaskan demi kebahagiaan dia dan 'dia', biarkan aku tenang dengan segalanya, mulakan hidup baru, dengan azam yang baru dan semangat yang jitu
hiduplah dengan tenang dengan memaafkan kesalahan org
lain..

terima kasih wak smua ni..sy doakan awak tenang dan bahagia bersama dia..




Wednesday, December 8, 2010

Cukuplah sampai disini..


untuk sekian kalinya..aku terjatuh buat kali kedua xsmpai beberapa detik dan ketika, ketika aku mula bangkit kembali, ada satu semangat menuntunku untuk kembali segar...tp..apakan daya..ku sangkakan ianya berpanjangan..rupanya, ranting tempat ku berpaut, patah tanpa sempat aku bersedia, biasala..sepatutnya aku bersedia..mungkin sebab aku sudah berada di zon selesa, rupenye xslesa mana pun..cuma tahla..sedikit terkilan, knpe di letak status itu didalam satu ruangan, bukankah lebih elok kalau dilempar saja dimuka ni..
bayangkanla kalau setahun aku xbukak atau xonline..mestila aku xtau
apa yg berlaku kan..menunggu..sedia menunggu dan tetap menunggu..ibarat menunggu buah jatuh dr pohon, belum smpat jatuh, rupanya disambar siburung
helang..kasihan sipenunggu setia...kasihan dia..

tapi xpela..asalkan sihelang bahagia..biarkan saja..ku tetap menunggu buah yg lain, kerna akan ada rahmat dan rezki utk penunggu setia ~~ :)

Tuesday, November 23, 2010

Tajamnya lidah itu~



Duk menung2..bukak portal..aku terpndang satu artikel ni..best sungguh jalan cite..so aku kongsi ngan kamu smua ye :)

Pada yang bujang:
ha, kau bila lagi nak ada pasangan ni ni,. malu ler tak laku?

Pada yang dah bertunang
sampai bila, jangan lelama nanti kena sambar..padan dengan muka

Pada duda dan janda
pasal lelama sepi ni tak gersang ke?”

Pada yang dah kawin
ni bila lagi nak berisi ni, tak reti main ke?

Pada dah ada cahaya mata seorang
bila nak tambah lagi..tak kan tak tau buat kot

pada mak ayah
“orang dah sudah terima menantu, bila awak pula. Kenapalah anak awak tak laku lagi ye

Pada atuk nenek
wah bila nak tambah cucu? Tak banyak keturunan ler awak

Begitulah.. ada ketikanya jawapan mudah diberi. Tapi ada waktunya. Jawapan itu bagaikan perangkap pada diri. Jawapan itu akan disoal lagi.. dan lagi..justeru kekuatan dan ketabahan hati amat diperlukan, demi hubungan silaturrahim yang harmoni…

Bayangkan sibujang yang berusia diusik kenapa tidak kawin, tak lakuke, tak
mampuke, tak ada orang nakke… eeerkkk



Bayangkan yang dah kawin bertahun-tahun tapi masih tidak punya cahaya mata.. disakat.. tak powerlah, tak pandai ‘main’lah. Mandullah, baik kawin lagi satulah.. akhirnya yang menyakat tidak rasa bersalah tapi yang disakat balik bergaduh besar.
Begitulah hidup ini, kadangkala perkara yang asalnya tidak menjadi persoalan dan masalah boleh menimbulkan rasa kurang enak dihati.

Sebab itu kalau aku menghadiri kenduri kendara. Aku tidak pernah ingin duduk lama-lama dengan satu kumpulan,. Aku akan bergerak kesana, sini, kesinun.. supaya sedikit kata-kata, sedikit ‘rahsia’ peribadi yang dikongsi dan sedikit ‘bahasa’ yang didengar Seandainya tidak,pasti akan ada hati yang terluka. Samada yang kena tanya atau yang bertanya..

Moralnya, jagalah mulut bila kita berkumpul begini. Ada masanya soalan-soalan yang ditanya biasa pada orang yang bertanya, tapi kepada yang kena tanya. Mungkin ia suatu yang sangat sensetif. Kita orang melayu kaya dengan bahasa yang indah dan seni. Gunakanlah ia agar dapat menjadi jambatan silaturrahim, bukan sebagai pemutus ukhwah.

Malah dalam Islam, kalau banyak bicara yang mengundang bencana, diam itu emas.
Jadi jagalah mulut, berfikir sebelum bercakap, bukan lepas bercakap baru otak berjalan. Gerak akal baru lidah. Jadi hubungan akan lebih mesra dan berpanjangan.

Datang majlis orang biarlah kita tahu membawa diri,. Jaga lidah, jaga mata, jaga tutur bicara. Jangan semua boleh kita jadikan bahan untuk bercerita. Ada waktunya sikap kita itu hanya mengundang kebencian orang.

Pujangga ada menyebut. Hirislah sepotong ayat dan ia akan berdarah. Ertinya, jagalah kata-kata agar tidak membuat hati orang lain terluka. Banyak bencana terjadi akibat lidah yang tidak dijaga. Pujangga arab berkata bahawa lidah itu lebih tajam dari mata pedang. Maka ketahuilah oleh kita, lidah yang panjangnya Cuma 3 inci boleh menumbangkan manusia setinggi 6 kaki.

Jadi, fikir dengan zikir. Akal dulu baru lidah…


Wednesday, November 10, 2010

Ketenangan...

Lamanya ku xupdate blog ni..rindu ngan smua..dengan ketenangan, dengan kedamaian..hurm..namun kesibukan kerja membuatkan ku lupa seketika dengan masalah yang membebankan jiwa dan raga ni..ahahaiii...ahhh aku rindukan smua ketenangan..rindukan kehidupan aku..aku rindukan diri aku...ahhh..smpaikan ku terfikir...

kalaulah dalam Islam,membunuh itu boleh dan diwajibkan..dah ku bunuh sorg2 makhluk yang xbetul ini, tapi xpela..ku bunuh je setan2 yang menghasut mereka2 ni ye..A'uzubillah himinas syaiton nirrajim! puh! mati ko setan bergelimpangan..puas ati aku..hahaha

Dengan apa yang aku lalui skrg ni...aku mula terfikir..susahnye nak memuaskan hati smua pihak kan..smpaikan sndiri pun jd xpuas ati..ketenangan aku pun mula dikacau..Ya Allah..berikanku kekuatan diatas smua ini...hurm..arakian nak jadikan cite..semakin nak akhir tahun, penutup tahun 2010 dan penutup sesi pengajaran aku..pelbagai dugaan mula terkuak..dimulakan dengan kerja yang baru nak siap..tibe2 di lambakkan smual kerja..bukan aku kata mengeluh,tp cara pembahagian tugas xsistematik dan akhirnya menyusahkan smua pihak..dengan 'pihak2' die skali susah..xke bodoh tu?lpas tu xnak terima pendapat org lain..nak ikut kekebalan diri..kononnye berkuasa..alahhh xkemana la tu..setakat kuasa seorang insan..xde hal laa kan..

teringat kata2 P.Ramlee, kecik2 xnak mampos..dah besar nak nyusahkan org..ahaiiii ragam manusia kan..xspe leh jangka..then aku difitnah sebagai permapas rumah tanggah org plak..aduiii aku bukan terdesak sgt nak kawen smpaikan aku xleh nak bezakan mana yang hak dan mana yang batil..




sedang aku mencari kekuatan dalam menempuh smua ni..aku terpandang wajah org tua ni..aku mula terfikir..kalau die boleh..kenapa aku xboleh?ape2pun..ku kumpul sisa2 kesabaran dan ketenangan yang ada ini..menjadikan sebuah kubu yg kebal bagi menempuh fasa kematangan ini...apa2pun pada Dia ku mohon ketenangan yang hakiki :)

moh layan lagu bawah ni moh..kite cri ketenangan yang abadi..

Sunday, August 22, 2010

Jangan Marah Sayang....



"Sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara himar." [Luqman:19]


Suatu hari seorang guru bertanya kepada murid-muridnya, "Mengapa ketika seseorang sedang dalam keadaan marah, ia akan berbicara dengan suara kuat atau menjerit?"

Seorang murid setelah berfikir cukup lama mengangkat tangan dan menjawab, "Kerana ketika itu ia telah kehilangan kesabaran, lalu berteriak".

"Tapi..." guru itu balik bertanya, "lawan bicaranya berada dekatnya. Mengapa harus berteriak? Apakah ia tak dapat berbicara secara halus?"

Hampir semua murid memberikan sejumlah alasan yang dikira betul menurut pertimbangan mereka. Namun tak satupun jawapan yang memuaskan.

Guru lalu berkata, "Ketika dua orang sedang berada dalam situasi kemarahan, jarak antara ke dua hati mereka menjadi amat jauh walau secara fizik mereka begitu dekat. Kerana itu, untuk mencapai jarak yang demikian, mereka harus berteriak.

Namun anehnya, semakin kuat mereka berteriak, semakin pula mereka menjadi marah dan dengan sendirinya jarak hati yang ada di antara keduanya pun menjadi lebih jauh lagi. Kerana itu mereka terpaksa menjerit lebih kuat lagi."

Guru masih melanjutkan, "Sebaliknya, apa yang terjadi ketika dua orang saling jatuh cinta? Mereka tak hanya tidak berteriak, namun ketika mereka berbicara suara yang keluar dari mulut mereka begitu halus dan kecil. Sehalus apapun, keduanya dapat mendengarkannya dengan begitu jelas. Mengapa demikian?"

Sang guru bertanya sambil memperhatikan para muridnya. Mereka nampak berfikir amat dalam namun tak satu pun berani memberikan jawapan.

Lalu guru menghuraikan "Kerana hati mereka begitu dekat, hati mereka tak berjarak. Pada akhirnya sepatah katapun tak perlu diucapkan. Sebuah pandangan mata saja amatlah cukup membuat mereka memahami apa yang ingin mereka sampaikan."

Sang guru masih melanjutkan, "Ketika anda sedang dilanda kemarahan, janganlah hatimu menciptakan jarak. Lebih lagi hendaknya kamu tidak mengucapkan kata yang mendatangkan jarak di antara kamu. Mungkin di saat seperti itu, TAK mengucapkan kata-kata mungkin merupakan cara yang BIJAKSANA. Kerana waktu akan membantu anda."

Sahabat, Buya Hamka pernah berkata , bahawa kata-kata yang lembut dan baik akan melunakkan hati, manakala kata-kata yang kasar dan kesat, akan mengeraskan hati.

Malah bagi pandangan ku, kata-kata adalah gambaran hati, jika hatimu lembut dan penuh kasih sayang, lidah mu pastinya menzahirkan bait kata-kata yang manis dan pesona, Insya'Allah. Begitu juga bila hatimu keras dan kasar, bahasa yang kamu zahirkan pasti saja mengundang luka dan derita.

Sabda Nabi s.a.w : “Apabila kamu mendengar bunyi ayam jantan berkokok maka mintalah kepada Allah akan kurniaanNya, ini kerana sesungguhnya ia melihat malaikat. Dan apabila kamu mendengar bunyi suara himar[keldai], hendaklah kamu meminta berlindung dengan Allah daripada syaitan kerana ia melihat syaitan”. [Sahih al-Bukhari dan Muslim].

Wednesday, February 3, 2010

Bersabarlah diri...



Bersabarlah wahai hati..bersabarlah iman..bersabarlah jiwa, jika kau tidak tenang, jika kau tidak aman..seluruh anggotamu bakal menuntunmu kejalan yang silap, dengan sifat dan perlakuan yang mulia, terimalah segalanya dengan ketenangan,
terima segalanya dengan senyuman, ingatlah bahawa, sebaik2 umat dan pemenang itu adalah yang boleh mengawal sifat amarah dan diri sendiri dari menzalimi yng lain2nya..itulah pemenang sebenar, walau kau ditindas, walau kau dikecam wahai diri..sabar..kerana segala kebenaran akan diketahui juga akhirnya, jika kau juga mengata seperti mereka, jika kau juga amarah seperti mereka..kau tidak ada bezanya dengan mereka..wahai diri..sabar..
tenang..bukankah kau juga mengetahui, nabi itu sendiri diuji dengan pelbagai ujian dan cabaran, inikan pula kau yang hanya manusia biasa,,wahai diri..maafkan mereka..mungkin mereka tersilap, mungkin mereka khilaf..wahai diri..tenangkan jiwa..tenangkan amarahmu..jangan diikut kemarahan itu...wahai teman..wahai jiwa..wahai raga..kepunyaan nakhoda bernama muhammad sofian bin yusof..sabar dengan semua ini..tenangkn jiwa mu..tenangkan hatimu..kerna smua ini akan berlalu tanpa kau sedari..tenang wahai jiwa...tenang wahai hati..tenang wahai nurani...

Saturday, January 23, 2010

Celoteh sang hamba

Assalamualaikum tuan umah!!! Hehehe..lama aku xupdate blog ni..sje je nak mencelah dalam kesibukan kerja ni, ye la..sebab aku pun kadangkala xtau nak luah kat mana kan..so blog la teman setia aku..ehhehe..kadang2kan aku terpikir, npe ea ada jenis orang yang suka melaga-lagakan org len..seronok sgt ke jadi macam tu?seronok?seronok agaknya melihat ada pihak yang bertelagah, bertekak demi sebuah keadilan yang xpasti, seronok benar agaknya menjadi begitu dan seolah-olah berbangga dengan sikap sebegitu, mungkin ada yang memikirkan dan beranggapan, org akan takut dan org akan hormat kat org yg macam tu, ye la..bile org yg jenis macam tu berkata sesuatu, xde pihak yang akan membidas, melawan kata2, timbul kemegahan, TAPI!! Jgn salah sangka, sebenarnya org bukan hormat..bukan juga menurut segalanya, bahkan kebencian yang diperolehi dr tindakan sebegitu, bukan aku nak kata aku ni baik sgtla, Cuma nk mengingati diri sendiri supaya tak berkelakuan sebegitu, bukan kebencian yng kita cari dalam hidup, bukan juga kehinaan yang kita impikan,tapi!! Yang aku pasti, aku bukan berkata kosong, ini smua melalui pengalaman aku, memang aku budak ‘mentah’ dalam kehidupan ini.. bukan sematang itu untuk berbicara tapi sikap sebeginilah yang menjadikan kerja kita xseronok seperti yang disangka, mengambil peluang atas orang lain, kesenangan atas kesusahan orang lain, beruntungkah bgitu?untung?, namun kita hdup kat dunia ni saling memerlukan antara satu sama lain, untuk apa bergaduh?untuk apa bertekak? Kalau tujuan kita sama, niat kita serupa..cuba bayangkan diri sendiri kalau berada ditempat org yang kita kena kan, mesti xmahu kita dilayan seperti macam tu kan?apa2pun, marilah kita sama2 muhasabah diri sendiri, sudah cukupkah amalan kita? Sudah sempurnakah kita? Memang dalam dunia ini xde sape yang sempurna, tapi sempurna yang aku maksudkan, sempurna sifat sebagai seorang insan, seorang hamba Allah yang entah bila akan dipanggil pulang, toleh kebelakang sebentar, adakah kita sudah berusaha sebaiknya?marilah kita sama2 berfikir, dari titik tolak kehidupan ini sebelum bekahirnya kehidupan dengan sbuah noktah, penamat segalanya…

Mengalah untuk menang

kata orang, hidup ini kita perlu untuk mempertahankan hak kita, maruah kita, namun kalau smuanya mahu memberontak, siapa pula yang mahu mengalah? andai kita berada dipihak yang harus mengalah, xsalah kalau kita nak mengalah, sebab mengalah xbererti kita kalah, mengalah xbererti kita jatuh tanpa berpaut dan boleh bangun kembali, hurm..ntahlah..kadang2 kalau kita terlalu memikirkan soal hidup, kita akan sering jumpakan kekurangan, semakin kita mencari kesempurnaan semakin jua kita melihatkan kekurangan dan kelemahan kita, namun!! jangan disalahtafsirkan erti kekalahan itu, cuba lihatkan dari sudut positif, pandang dari segi semua itu, kebanyakan kelemahan itu adanya kekuatan yang kita kadangkala xjumpa, sering terlepas pandang, tapi itu smua adalah lumrah hidup..

arakian nak dijadikan cerita, semua kisah ini berlaku ditempat kerjaku,lebih jelas lagi smua ini berlaku pada pihak pengurusan sendiri. Bukan aku mahu buka pekung didada, namun aku rasa sudah sesak dengan smua ini.

Permulaan kisah ini berlaku semenjak pertukaran guru besar, dan rombakan yang dibuat oleh pihak pengurusan daerah. Pada mulanya aku rasa seronok la jugak sebab kekosongan yang terdapat dalam pihak pengurusan terisi semula, penantian kami berkakhir, namun..smuanya bertukar jadi mimpi ngeri..
entahlah, mahu saja aku luah smuanya disini, tentang kegeraman kami, ketidakpuashatian kami..ye ke ketidakpuashatian?bolehla tu..hehhehe..hurm..xpelah..aku cuba bertahan sehingga smpai waktu dan ketika yang ditetapkan..aku cuba mengalah demi sebuah kemenangan..yesza!!!

Sekadar renungan

Sebuah kapal karam diterjang badai hebat. Hanya dua lelaki yang dapat menyelamatkan diri dan berenang ke pulau kecil yang gersang. Dua orang yang selamat itu tak tahu apa yang harus dilakukan kecuali berdoa. Untuk mengetahui doa siapakah yang paling dikabulkan, mereka sepakat pergi ke daerah berasingan dan mereka tinggal berjauhan.

Doa pertama, mereka memohon diturunkan makanan. Esok harinya, lelaki pertama melihat sebuah pohon penuh buah-buahan tumbuh di sisi tempat tinggalnya. Sedangkan di daerah tempat tinggal lelaki yang lainnya tetap kosong.

Seminggu kemudian. Lelaki pertama merasa kesepian dan memutuskan berdoa agar diberikan isteri, keesokan harinya, ada kapal karam dan satu-satunya penumpang yang selamat adalah seorang wanita yang terdampar di sisi pulau tepat lelaki pertama tinggal. Sedangkan di sisi tempat tinggal lelaki ke dua tetap saja tidak ada apa-apa.

Segera saja, lelaki pertama ini berdoa memohon rumah, pakaian dan makanan. Keesokan harinya, seperti keajaiban, semua yang diminta hadir untuknya. Sedangkan lelaki yang kedua tetap saja tidak mendapatkan apa-apa.

Akhirnya, lelaki pertama ini berdoa meminta kapal agar ia dan isterinya dapat meninggalkan pulau itu.

Pagi siang hari mereka menemui kapal tertambat di sisi pantainya. Segera saja lelaki pertama dan isterinya naik ke atas kapal dan siap-siap berlayar meninggalkan pulau itu. Ia pun memutuskan meninggalkan lelaki kedua yang tinggal di sisi lain pulau. Menurutnya lelaki kedua itu tidak pantas menerima keajaiban tersebut kerana doa-doanya tak pernah terkabulkan.

Apabila kapal siap berangkat, lelaki pertama mendengar suara dari langit, "Hai. Mengapa engkau meninggalkan rakanmu yang ada di sisi lain pulau ini?"

"Berkatku hanyalah milikku sendiri, hanya kerana doakulah yang dikabulkan," jawab lelaki pertama.

"Doa temanku itu tak satupun dikabulkan. Maka ia tak pantas mendapatkan apa-apa,"

"Kau salah!" suara itu bertempik.

"Tahukah kau bahwa rakanmu itu hanya memiliki satu doa. Dan semua doanya terkabulkan. Bila tidak, maka kau takkan mendapatkan apa-apa."

Lelaki pertama bertanya, "Doa macam apa yang dia panjatkan sehingga aku harus berhutang atas semua ini padanya?"

"Dia berdoa agar semua doamu dikabulkan"
Moral :
Kesombongan macam apakah yang membuat kita merasa lebih baik dari yang lain? Banyak orang yang telah mengorbankan segalanya demi kebahagiaan kita. Tak selayaknya kita mengabaikan peranan orang lain, dan janganlah menilai sesuatu hanya dari "yang terlihat"

Antara cinta dan persahabatan

Mampukah anda membayangkan Persahabatan tanpa Cinta? Persahabatan dan Cinta adalah teman terbaik kerana dimana ada Cinta, Persahabatan selalu berada disampingnya. Dan dimana Persahabatan berada, Cinta selalu tersenyum ceria dan tidak pernah meninggalkan Persahabatan.

Pada suatu hari, Persahabatan mula terfikir bahawa Cinta telah membuat dirinya tidak mendapat perhatian lagi kerana Persahabatan menganggap Cinta lebih menarik daripada dirinya.

"Hmmm...seandainya tidak ada Cinta, mungkin aku akan menjadi lebih terkenal, dan lebih banyak orang memberi perhatian kepadaku." fikir si Persahabatan. Sejak hari itu Persahabatan memusuhi Cinta. Ketika Cinta bermain bersama Persahabatan seperti selalu, Persahabatan akan menjauhi Cinta. Apabila Cinta bertanya kenapa Persahabatan menjauhi dirinya, Persahabatan hanya memalingkan wajahnya dan beredar pergi meninggalkan Cinta.

Kesedihan pun menghampiri Cinta dan Cinta tidak sanggup menahan air matanya dan menangis semahu-mahunya. Kesedihan hanya dapat termangu memandang Cinta yang kehilangan teman baiknya. Beberapa hari tanpa Cinta, Persahabatan mula bergaul rapat dengan Kecewa, Putus Asa, Kemarahan dan Kebencian. Persahabatan mulai kehilangan sifat manisnya dan orang-orang mulai tidak menyukai Persahabatan. Persahabatan mulai dijauhi dan tidak lagi disukai. Walaupun Persahabatan cantik, tetapi sifatnya mula memualkan. Persahabatan menyedari bahawa dirinya tidak lagi disukai lantaran banyak orang yang menjauhinya. Persahabatan mulai menyesali keadaannya, dan saat itulah Kesedihan melihat Persahabatan, dan menyampaikan kepada Cinta bahawa Persahabatan sedang dalam kedukaan.

Dengan segera Cinta berlari dan menghampiri Persahabatan. Saat Persahabatan melihat Cinta menghampiri dirinya, dengan air mata yang berlinang Persahabatan pun meluahkan seribu penyesalannya meninggalkan Cinta. Dipendekkan cerita...Persahabatan dan Cinta kembali menjadi teman baik. Persahabatan kembali kepada peribadi yang menyenangkan dan Cinta pun kembali tersenyum ceria. Semua orang melihat kembali kedua teman baik itu sebagai berkat dan anugerah dalam kehidupan.

Moral:
Mampukah Persahabatan tanpa Cinta? Mampukah Cinta tanpa Persahabatan? Sering kali ditemui banyak orang yang cuba memisahkan Persahabatan dan Cinta kerana mereka berfikir, "Kalau Persahabatan sudah disulami dengan Cinta, pasti akan jadi sulit!" Terutama bagi mereka yang menjalin persahabatan antara lelaki dan wanita. Persahabatan merupakan bentuk hubungan yang indah antara manusia, dimana Cinta hadir untuk memberikan senyumnya dan mewarnai Persahabatan. Tanpa Cinta, Persahabatan mungkin akan diisi dengan Kecewa, Benci, Marah dan berbagai hal yang membuat Persahabatan tidak lagi indah.

Berhentilah membuat batas antara Cinta dan Persahabatan, biarkan mereka tetap menjadi Teman baik. Yang harus diluruskan adalah Cinta bukanlah perosak Persahabatan, Cinta memperindah persahabatan anda. Seringkali Cinta cuma dijadikan kambing hitam sebagai perosak sebuah persahabatan. SALAH BESAR !!! Seharusnya dengan adanya Cinta, persahabatan akan semakin menyenangkan.

Teman-teman yang sedang menjalin Persahabatan...Penuhilah persahabatanmu dengan Cinta, berikanlah Cinta yang terbaik untuk sahabatmu.

Teman-teman yang sedang mengalami goncangan dalam persahabatan, jangan salahkan Cinta! tetapi cubalah perbaiki persahabatanmu dengan cinta kerana cinta akan menutupi segala kesalahan, mengampuni dengan mudah dan membuat segala sesuatu yang tidak mungkin menjadi mungkin.

Teman-teman yang belum mengerti erti Persahabatan ...cubalah memulai sebuah persahabatan, kerana dengan persahabatan kalian akan semakin dewasa, tidak egois dan belajar untuk mengerti, bahwa segala sesuatu tidak selalu terjadi sesuai dengan keinginan kita.

Teman-teman yang sedang kecewa dengan Persahabatan ... Renungkanlah, "Apakah saya sudah menjalani Persahabatan dengan benar?" Dan cubalah memahami erti persahabatan buat hidupmu.Keinginan, semangat, pengertian, kematangan, kelemahlembutan dan segala hal yang baik akan engkau temui dalam persahabatan...

Sahabat

Dalam dunia ini, kita tidak punya sesiapa kecuali diri sendiri.. tetapi
dalam kita bersendiri, kita beruntung kerana mempunyai seorang sahabat
yang memahami kita.
Sebagaimana kita mengharapkan keikhlasan dan kejujuran seorang
sahabat,begitu juga dia. Tetapi kita sering terlupa akan hal itu. Kita
cuma mengambil kira tentang harapan dan perasaan kita. Kita rasa
dikhianati bila dia tidak menepati janjinya. Kita tidak memberi dia
peluang untuk menerang keadaannya.

Bagi kita, itu alasannya untuk menutup kesilapan dan membela diri.Kita
terlupa, kita juga pernah membiarkan dia ternanti-nanti....kerana kita
juga ada janji yang tidak ditepati. Kita beri beribu alasan,
'memaksa'dia menerima alasan kita. Waktu itu, terfikirkah kita tentang
perasaannya??? Seperti kita, dia juga tahu rasa kecewa....tetapi kita
sering terlupa.Untungnya mempunyai seorang kawan yang sentiasa di sisi
kita pada waktu kita memerlukan dia.

Dia mendengar luahan perasaan kita, segala rasa kecewa dan ketakutan,
harapan dan impian kita luahkan, dia memberi jalan sebagai laluan
penyelesaian masalah. Selalunya kita terlalu asyik bercerita tentang
diri kita hingga kadang-kadang terlupa kawan kita juga ada cerita yang
ingin dikongsi bersama kita.

Pernahkah kita memberi dia peluang untuk menceritakan tentang rasa
bimbangnya, rasa takutnya? Pernahkah kita menenangkan dia sebagaimana
dia pernah menyabarkan kita? Ikhlaskah kita mendengar tentang kejayaan
dan berita gembiranya? Mampukah kita menjadi sumber kekuatannya seperti
mana dia meniup semangat setiap kali kita merasa kecewa dan menyerah
kalah?

Dapatkah kita yakinkan dia bahawa kita boleh dipercayai, kita boleh
dijadikan tempat untuk bersandar bila terasa lemah, agar tidak rebah?
Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia sandarkan harapan? Sesekali jadilah
kawan yang mendengar dari yang hanya bercerita. Ambillah masa untuk
memahami hati dan perasaan kawan, kerana dia juga seorang manusia; dia
juga ada rasa takut, ada rasa...bimbang, sedih dan kecewa.

Dia juga ada kelemahan dan dia juga perlukan kawan sebagai kekuatan.
Jadilah kita kawannya itu. Kita selalu melihat dia ketawa, tetapi
mungkin sebenarnya dia tidak setabah yang kita sangka. Disebalik
senyumannya itu, mungkin banyak cerita sedih yang ingin
diluahkan,disebalik kesenangannya,mungkin tersimpan seribu kekalutan,
kita tidak tahu.. tetapi jika kita cuba jadi sahabat seperti dia,
mungkin kita akan tahu.
Renungilah... terima kasih padamu sahabatku..maafkanlah diriku kerana
selalu silap tafsir terhadap dirimu..

janji

agak lama jugakla aku xposting blog ni..bukan aku merajuk dengan smua ni, cuma aku letih dengan keadaan sekeliling yang kadangkala menghimpit aku, bila ke sana..mereka dengan cara mereka, bila kemari dengan golongan satu lagi..oleh itu aku mengambil jalan tengah bagi menguraikan segalanya, aku mengambil jalan


kita bukannya sesiapa yang cukup sempurna untuk memuaskan hati semua pihak, aku bukan sempurna untuk melengkapkan segala keperluan mereka, cukuplah membantu sekadar yang perlu


erm, kadangkala apa yang aku xpasti, mebuatkan aku tertanya adakah aku akan bersifat begitu juga bila aku berada diatas?ku harapkan ianya tidak berlaku keatas aku, betapa ku merenung sepi dengan sayup mata memandang...insiden bermula pada ketika aku dilanda kesibukan untuk mendapatkan semangat untuk menghadapi hari terbuka..


arakian ceritera..adala seseorang itu, menelefon aku, suruh aku ke tempat kerja dengan segera kerana ada tugas, beginilah serba sedikit perbualan kami:-




"dia" : kamu sibuk tak harini?

aku : tak jugakla, sekadar membetulkan buku, napa ya?

"dia" : teman saya ke bank jap, boleh?sy mahu keluarkan dan cashkan cekuntuk keperluan sekolah minggu depan, xpe..duit minyak aku bayar,rm20.00 cukupkan?makan smua aku tanggung, xpayah risau, dtg ya awal sikit?

aku: (dengan berat ati) erm, insyallah boleh..nanti sy dtg awal ya



memandangkan aku da berjanji, dan dengar dengan jelas janji nya tu membuatkan aku melangkah longlai ke kereta untuk menuju ke tempat kerja..sesampai je kat sana...terlihat sesusuk tubuh yg mmg sudah menantiku, bersembang dengan rakan sekerja yang lain, apa yang menarik perhatianku, sikapnya yang xubah seperti ketam, mahu mengajar anaknya berjalan lurus, tetapi sendiri berjalan bengkok, "dia" berceritakan pengalaman di tempat kerja lama, gah!! kononya semua pihak memandang tinggi kepadanya, segala urusan 'dia' yang langsaikan, siap berkata lagi kamu smua nak makan apa arini?aku belanja, baru gaji ni..xpe..order je..smua on table, aku da jemu terus turun ke tempat parking dan kelihatanla 'dia' menyuruhku parking kereta dihadapannya, mmg da aku sangka sejak awal lagi kereta aku menjadi mangsanya,bukan aku xikhlas, tapi caranya membuatkan aku terkilan sehingga kini, bukan terkilan xdapat apa yang dijanjikan, tapi terkilan dengan sikapnya.


lalu bergeraklah kami menuju ke bank yang dimaksudkan, sepanjang perjalanan, banyaklah cerita yang dicelotehnya, namun satu pun aku xberminat untuk membalas dan mendengarnya, bukan apa, banyak yg diceritanya berdasarkan kisah lapuk, kisah yang aku da muak nak dengar, tentang komen2nya terhadap kawan2 sekerjaku, aku naik jelak, naik mual bila dia mula membanggakan dirinya, walhal, pada kami, nescaya satu butir debu pun tidak memberikan manfaat kepada kami kami teruskan perjalanan sampai kesebuah bank berdekatan, dan bila selesai, kami pergi ke sebuah bank yang seterusnya, sampai sahaja disana, no giliran kami terlalu jauh, 'dia' mengajakku makan tgh ari, aku sebtulnya malas nak makan dengan 'dia' ni, bukan apa, seleraku kian berkurang hari demi hari, so nak ikutkan langkahnya, aku pun layankanlah, kerana teringat janjinya..aku orderla mee rebus, lantaran terpesona dengan baunnya..makan la aku dengan lemah longlai sebab aku xtahan dengan ceritanya, membosankan!!


sesudah makan..kami bergerak ke bank, nah disana..lakonannya kembali semula bila bertemu rakan lama, punyala suka, berborak smpai dengar satu bank, aku yg disebelahnya tersipu malu melihat org memandang kami,peh!! sabar je masa tu, kalau dikukur ketebalan muka ni, mau beberapa inci jugak ni tebalnya..


dipendekkan cerita, waktu pulang, aku sekadar bertanya, yela..mengikut ceritanya begitu hebat menceritakan selok belok kawasan ni, mana la tau betul, cume aku sekadar menduga lantas bertanyakan mana ye laluan yang terdekat untuk pulang..maka jawablah ia, belok kiri, ikut saje..nah!! aku belok kiri, masuk ke taman perumahan smpai kami sesat ntah kemana, berbekalkan minyak kereta yang sikit tu, aku memberanikan diri teruskan memandu, sampai sahaja tempat kerja, belum turun lagi, dia da berkata:


minyak rm10 je la ye, bayaran makan aku dengan kau tadi, aku,tadi tolak dari yang pada asalnya nak bagi ko, ye?


berdesing telinga!!bukan aku mengharapkan sgt duit tu, tp disebabkan berjanji, dan juga gahnya bercerita pada teman yang lain menjadikan aku kini melihatnya satu aras jatuh lagi daripada aras kemuliaan yang dahulunya yang telah jatuh sepertimana yang aku tetapkan


Fitrah Fitri

Rindu? satu kata yang mudah dilafazkan, namun sukar untuk dizahirkan, sukar untuk ditafsirkan. Adakah rindu satu penyeksaan? adakah rindu juga satu penderitaan yang harus dihadapi oleh setiap insan? Tidak! rindu sebenarnya naluri, sepertimana gembira, kasih sayang..suka,duka, derita dan segalanya. Setiap insan ada kerinduan, rindu pada ketenangan, rindu pada jiwa yang satu dan juga rindu pada Ilahi. Dengan rindu, lahirnya kasih sayang, dengan rindu juga akan adanya sifat belas ikhsan, dengan rindu juga wujudnya persaudaraan.


namun berbalik pada insan itu sendiri untuk leraikan, untuk huraikan smua kerinduan ini



Bersyukurlah jika kita merasakan kerinduan, kerana itu firah fitri, simbol kita masih berperasaan dan berperikemanusiaan, rindu sememangnya sukar untuk dimengerti, dengan rindu akan punya hati, dengan rindu juga akan punya naluri, dengan rindu juga segalanya akan kekal abadi..


Berbicara Tanpa Kata

eheh macam pelik je bunyinye post aku kali ni..hehe cerita ni saje aku nak kongsi sebabnya aku da xtau nak mintak pandangan tu macam mana..ceritanya bermula pada kelmarin, aku keluar dengan seorg guru ni, ibarat pangkat dan statusnya lebih baik dari aku, aku keluarla dengannya sebab ada tugas diluar bidang..oh ya..tugas sekola juga ok..hehe..erm bila tugas aku da settle..die ajak g makan..aku apalagi..org da belanja kan..layankan je la..haha pada mulanya aku hormat dengan die ni, tapi bila satu hal ni membuatkan aku sikit terguris dengan pandangannya terhadap kami, orang bawahan die..

cerita kami berkisarkan majlis maulidurrasul yang bakal menjelang xberapa lama lagi, mualnya kami bercerita tentang tugas kerja yang dah diagih2kan..itu aku xkisah..dan kami xkisah... tapi bila tbe2 die bercerita tentang kesediaan para guru memberikan kerjasama untuk merealisasikan majlis tersebut, aku mula mendiamkan diri sebabnya?bukan aku xtau sebabnya..cuma mahu dia lontarkan pendapat dan pandangannya terhadap kami..nah...sekali dia berbicara membuatkan aku terkedu, betapa rendahnya dia melabel kami, membuat penilaian kepada kami :



alah..cikgu2 ni..aku bagi je duit..jalan semua kerja..


wah..betapa terkejut aku mendengarkan kata2 itu, apa yang dia tahu tentang kami?nothing..takde apa yang dia tahu tentang kami..akhirnya aku mendiamkan diri, bukan kerana malu, tetapi bila dah dilabel sebegitu, aku rasa, lebih baik aku mendiamkan diri dari berkata, biarlah dia tahu apa itu maruah, dan akhirnya perbualan kami mati disitu, kerana aku rasa..lebih baik aku berbicara tanpa kata..

Cinta dan kasih sayang insan

Arakian dengan segala cerita yang telah berlaku dalam hidup ini, membuatkan aku lebih tabah, lebih tenang dan lebih santai dalam menghadapi dugaan dan cabaran hidup ini, aku amat bersyukur dengan apa yang telah berlaku selama ini, sepanjang hidup ini.

Dahulunya aku rasakan aku lah insan paling xberguna, paling berduka dan paling bernasib malang kerana apa yang aku inginkan, aku harapkan biasanya tak berlaku dan x berkesan dalam hidup ini, entah berapa kali jugak aku rasakan yang aku ini tak layak untuk disayangi oleh insan lain

walau aku sedari semua ini kadangkala semacam aku berputus asa..tapi ntahlah..betapa aku merasakan kesepian, kesunyian itu, tetapi tatkala aku hampir tersungkur, masih ada insan yang sudi singgah dalam hati ini, hidup ini, ah..hidupku kembali ceria dan gembira.
Tiap hari yang aku lalui ibarat bintang kejora yang bersinar, dan berseri seseri yang mungkin..ahaa~~seseri? Kena ke perkataan tu?hahaaaa entahla..sbb aku xtau nak gambarkan dengan perkataan dah..ahaa boleh je la..heheh..

Erm, Cuma tu la..aku da terlalu sygkannya,macam diri ak, hidup aku sendiri,bahkan aku sanggup untuk korbankan nyawaku deminya, kerna dia hadir dikala aku dirundum kesedihan, dengan janji, dengan nekad, selagi hayatku masih ada..aku akan menjaganya dan menyayanginya semampuku, aku akan menjadi yang terbaik untuknya, itu janji aku pada kamu, dan kamu boleh pegang janji itu smpai bila2 dan aku tetap dengan pendirian itu..terima kasih ya dik

Terima Kasih Allah

Dalam kekusutan yang melanda diri, tanpa aku sedari masih ada insan yang memerhati, yang prihatin. dengan ikhlas ingin menemani aku melerai kekusutan yang menerjah hidupku. Betapa agung kasih TUHAN, menyirami aku dengan kegembiraan walau, aku sering leka ditelan keindahan dunia.

Kehadirannya menjadikan aku sedar dari lamunan kehancuran, sementelahan menghakis segala kisah silam yang sering menjadikan aku rebah ,walau terkadang aku melupakanNya, namun Dia xpernah melupakan hambaNya..Ah..betapa aku sungguh malu, sungguh segan denganMu Ya Allah, aku ingin berubah, namun kenapa begitu liat diri ini untuk tetap istiqamah dalam menjalani, menempuhi hidup ini?aku sungguh malu dengan smua ini..yaa..ku tahu dan ku pasti aku harus berubah, namun aku perlu mengubah dulu diri ini, hdup ini hanya sekali, jadi jalani hdup yang kita mahukan semahunya, tapi mestila berlandaskan perjalanan yang telah ditetapkan oleh Ilahi..ah..Terima Kasih Allah kerana menemukan aku dengan dia..terima kasih juga buat insan itu kerana sudi membuatkan aku masih berpegang pada kenyataan bahawa masih ada insan yang sudi untuk menjadi teman hidup ini, walaupun aku kini tiada lagi sang balqis yang menemani hidup ini, namun aku bersyukur diberikan teman untuk menemani dalam pergolakan hidup ini, andai ini dinamakan kasih sayang seorang insan pada insan yang lain, aku akan sentiasa menjaganya dengan sebaik yang mungkin, aku da xnak dah melihat kebelakang apa yang telah berlaku, apa yang telah terjadi,cukuplah...cukup..dengan sekali kesedaran yang diberikan, aku akan sentiasa sedar dengan apa yang berlaku,
hidup memang banyak masalah dan pengorbanan yang perlu dilakukan namun itu bukan satu alasan untuk hidup sentiasa berada dalam kesedihan dan menderita

dengan apa yang berlaku, dengan apa yang dihadirkan kini, aku kian gagah mengorak langkah dalam menjalani smua ini...ku amat bersyukur sekali dengan semua ini, amat bersyukur..jutaan..malah bukan jutaan..dengan layaknya aku boleh mengucapkan terima kasih ini pada kehadirannya dalam hidup ini.....

terima kasih dik.. :)

Cinta Maha Esa

Pernah seketika dulu saya rasa saya tak berguna.. Masa dalam kelas kawan-kawan semua tak suka.. Saya nak 'join', kawan kata saya menyibuk.. Ada pula yang kate saya kuat emo.. Sikit-sikit nak marah.. Padahal sebenarnye saya nak tegur mereka buat bising masa belajar.. Lepas tu saya cuba buat lawak kononnya nak tarik perhatian orang lain saya paling gembira bila ada orang gelak bila dengar lawak saya terutamanya pelajar-pelajar perempuan.. Budak-budak lelaki semua kata saya 'mat capub'(cari publisiti).. tapi saya tak kesah.. asalkan ada yang terhibur.. Tapi saya tetap merasakan kekosongan.. Memang lumrah manusia.. Seoarang lelaki akan tertarik kepada wanita Macam itulah yang saya rasa.. Saya tengok kawan-kawan dah ada yang 'couple'.. Di dorm sms awek sampai pagi.. ada yang call awek sampai satu malam boleh habis 10 ringgit.. Saya mula berfikir.. "Adakah aku perlu BERCINTA?" Dengan menggunakan akal seorang pelajar tingkatan 4 itu.. saya pun mula menanam tekad untuk ber'couple'.. Dan masa itulah saya kenal awak.. saya rase saya dah jumpa orang yang paling penting dalam hidup saya.. Mula-mula awak jual mahal.. Tapi saya tak kisah..nak beli gak.. akhirnya, dipendekkan cerita.. saya pun mulalah BERCINTA.. Masa bercinta,memang saya sangat-sangat bersemangat Apa orang kata..'ALL OUT'lah.. haha.. Saya selalu call awak,awak pun selalu call saya.. 'gayut' malam-malam..kadang-kadang saya pun habis RM10 satu malam.. Tetapi segala PENGORBANAN yg dilakukan masa ber'couple' tu.. Tidak terasa pun kehilangannya.. Mase bercinta memang indah.. Semuanya indah.. Sikit-sikit gurau-gurau Sikit-sikit gelak-gelak kalau merajuk men pujuk2.. kalau 'birthday' kita sambut sama-sama.. Untuk diri ini,terasa amat bahagia.. Sebab masa itulah terasa diri ini dihargai.. Saya pernah terikir.. Biarlah kawan-kawan saya tu pandang saya semacam, kata saya macam-macam.. Asalkan awak memahami saya.. Satu hari saya dengar ceramah.. Alhamdulillah.. Dalam ceramah tu saya sedar,saya banyak buat dosa dan saya kena brubah.. Hidup saya mesti selari dengan Islam.. Saya kena jadi baik.. Sebab memang itu fitrah manusia..menginginakan kebaikan.. semua orang nak masuk syurga kan? Sejak dari saat itu saya mula rapatkan diri dengan masjid.. Rapatkan diri dengan Al-Quran.. Selalu solat jemaah awal waktu.. Selalu dengar tazkirah.. Saya beli terjemahan Quran, sebab nak tadabbur Quran Saya beli dua, satu untuk saya, satu untuk awak, Saya taknak jadi baik seorang diri.. jadi saya ajak awak sekali.. Saya ajak awak baca Al-Quran.. saya kejut awk bangun subuh..(calling) saya ajak awak saling beri tazkirah.. Mula-mula awak terkejut dengan perubahan saya.. Awak ingat saya dah nak jadi alim, nak brenti couple. Saya kata,kita bukan buat benda yang salah.. bercinta kerana Allah.. Kita couple tak macam orang lain.. Orang lain couple 'jiwang-jiwang' je.. ade yang siap wat mksiat lg.. pegang-pegang tangan dan macam-macam lagi.. Tapi kita couple baik-baik.. Jaga batas-batas syara'.. Tak guna ayat jiwang-jiwang janji taknak jumpa, takut berlaku maksiat.. cuma sms dan call je.. Dan awk terima perubahan saya itu.. Saya pun banyak nasihat awak.. Awk pun terima.. Walaupun kadang-kadang awak merajuk sebab teguran saya tu Tapi saya faham, perubahan memerlukan masa.. Dan akhirnya saya rasa.. Hubungan kita semakin diredahai.. Saya salu doa supaya kita akan kekal sampai ke gerbang perkahwinan.. Dalam proses perubahan saya, Saya mula menyedari bahawa berdakwah itu wajib.. Kita kena menyampaikan kepada orang tentang kebenaran. Kalau kita tidak berdakwah.. kita akan dipertanggungjawabkan oleh Allah di akhirat kelak. sesuai dgn firmanNya dlm surah Al-A'raf, surah ke 7,ayat ke 164: Dan (ingatlah) ketika suatu umat di antara mereka berkata: "Mengapa kamu menasihati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazab mereka dengan azab yang amat keras?" Mereka menjawab: "Agar kami mempunyai alasan (pelepas tanggung jawab) kepada Tuhanmu, dan supaya mereka bertakwa". Lepas tu saya mulalah beri tazkirah pada kawan-kawan dan adik-adik Tegur mereka apa sahaja yang silap.. Saya tak boleh tahan bila tengok orang buat salah/dose.. Saya mesti nak tegur. Selemah2 iman tegur dengan hati, oleh sebab saya nak jadi orang kuat iman.. Ape lagi..tegur je la depan-depan..huhu~~ Lepas tu, satu masa.. saya terbaca pasal couple.. "COUPLE HARAM" Saya tak percaya.. tapi bila baca detail-detail yang dia bagi.. macam betul pulak.. huhu~~ tapi biasala.. kalau kita suka satu benda tu.. kita tetap akan cari alasan untuk 'membenarkan' pendapat kita.. Saya pun buat tak tahu pasal benda tu.. dan teruskan saja hubungan kita.. kita tak buat maksiat.. Kita jalan-jalan pegang tangan.. tak jiwang-jiwang.. Cuma saling ambil berat.. Tanya khabar.. Borak-borak.. Siap bagi tzkirah lagi.. Apa yang haramnya dengan benda ni? Tak kisahlah.. Masa terus berlalu... Masa ni dah nak dekat Trial SPM.. lagi tiga minggu sebelum trial.. dalam masa tu, saya memang rajin study dengan kawan.. buat study group Pada masa yang sama, bagi tazkirah.. Ada yang terima.. ada juga yang buat tak tahu Kadang-kadang bila tegur.. saya kena marah pula.. macam-macamlah alasannya ada kata saya tegur tak berhikmah.. ada yang kata saya menunjuk-nunjuk je.. Tapi tak kisah.. saya ada tempat mengadu.. huhu~~ Suatu masa.. ketika sedang mentadabbur Al-Quran seorang diri.. saya terjumpa ayat ini.. Mengapa kamu suruh orang lain (mengerjakan) kebajikan, sedang kamu melupakan diri (kewajiban) mu sendiri, padahal kamu membaca Al Kitab (Taurat)? Maka tidakkah kamu berfikir? (Al-Baqarah, ayat 44) Saya pun terfikir.. "Selama ini aku asyik tegur orang je. Tapi aku sendiri masih banyak kekurangan, Cepat marah, suka buang masa, ade gak dosa-dosa yang masih dilakukan.. Macam mana ya?" Lepas tu terjumpa pula ayat ini.. Dan janganlah kamu campur adukkan yang hak dengan yang batil dan janganlah kamu sembunyikan yang hak itu, sedang kamu mengetahui. (Al-Baqarah ayat 42) Tiba-tiba saya terfikir satu keritikan kawan.. "Alah kau tu..cakap je berapi..gaya alim,tapi couple gak..sama aje kau dengan kami..tegur orang konon.." Berfikir sejenak.. Sebenarnye ber'couple' ni boleh ke tidak? Adakah selama ini saya hanya menganggap ia boleh? Habis tu, kenapa saya rasa malu bila mak dan ayah tahu saya selalu berhubung dengan perempuan? Dan terkadang saya rasa serba salah? Macam-macam yang saya fikir.. Dipendekkan cerita lagi sekali.. saya ke Pulau Pinang untuk mengikuti satu seminar dkwh.. Saya harap dengan seminar ni kefahaman saya mengenai dakwah akan lebih mantap.. Dalam perjalanan ke seminar tu.. saya masih sms lagi dengan awak dalam bas.. sempat lagi pesan-pesan supaya jangan lupa baca Al-Quran hari ini, solat awal waktu.. Dalam fikiran saya.. "Ni kira dakwah juga..saling ingat-mengingati.." ****** Majlis malam itu berakhir dengan sesi ta'aruf, pukul 10 semua orang dah bebas untuk aktiviti sendiri Lagipun kami semua penat.. takkan nak panjang-panjangkan program sampai tengah malam.. pihak penganjur pun faham.. Tiba-tiba saya tergerak hati untuk bertanya dengan fasilitator yang ada di situ.. Saya rasa inilah masa terbaik untuk tanya pendapat dia tentang couple. Tapi saya tragak-agak.. "Kalaulah betul couple tu salah..habis tu,nak buat macam mana? Aku kena clash ke? Alah,buat apa fikir macam tu..tanya je la. Kalau tak buat salah, apa nak ditakutkan?" Lalu saya menghampiri 'Brother' fasilitator tu.. Masa tu dia tengah membelek-belek terjemahan Al-Qurannya seorang diri. "Assalamualaikum, bang, saya nak tanya sikit boleh?" "Em,boleh..duduklah. Nta nak tanya apa?" "Er..macam ni,sebelum saya terlibat dengan dakwah ni, saya ada kenal seorang kawan ni, perempuan la. Tapi bukanla setakat kawan biasa..rapat gak la. Bukan rapat biasa,tapi rapatla.." "Bercinta ke?" Saya malu nak cakap yang saya couple. Nanti apa pula brother tu kate..mesti dia marah nnt. Saya pun angguk. Lepas tu saya tanya.. "Sebenarnya..couple ni boleh ke tak bang?" "Akhi, memang fitrah manusia, lelaki akan tertarik kepada perempuan, begitu juga perempuan akan tertarik kepada lelaki. Tapi dalam Islam, perasaan itu perlu dikawal dan ada batasnya. Pergaulan perlu dijaga. Allah firman dalam surah Al-Isra', surah ke 17, dalam ayat yg ke 32: Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk." "Tapi bang,saya tak nampak pun yang kami ni menghampiri zina. Niat kami baik. Saya dah cuba sedaya upaya mengawal perhubungan kami. Sms pun takdelah jiwang-jiwang, selalu bagi tazkirah lagi. Kami selang-selang bagi, hari ni saya, esok dia." Saya tak mahu mengalah. "Memang betul niat nta baik. Tapi ingat, niat tak pernah menghalalkan cara. Yang batil tetap sahaja batil, yang haq tetap haq. Cuba tengok ayat ni." Sambil brother tu bukak Al-Quran dia, dan tunjuk pada saya ayat ini: Dan (juga) kaum Ad dan Tsamud, dan sungguh telah nyata bagi kamu (kehancuran mereka) dari (puing-puing) tempat tinggal mereka. Dan setan menjadikan mereka memandang baik perbuatan-perbuatan mereka, lalu ia menghalangi mereka dari jalan (Allah), sedangkan mereka adalah orang-orang yang berpandangan tajam. (Surah Al-Anakabut,Surah 29, ayat 38) "Akhi, kalau nta paham ayat ni, sebenarnya apa yang berlaku pada nta ialah, setan telah buat nta pandang indah benda buruk yang nta lakukan. Walaupun nta berpandangan tajam, maksudnya nta berilmu tinggi. Memang pada mulanya niat nta baik, tapi ingat, syaitan itu sangat licik. Dia akan sedaya upaya buat nta terjerumus ke dalam kemaksiatan. Lagipun, takkanlah sepanjang masa nta sms dengan dia, nta ingat Allah. Mesti ada masanya nta hanya melayan perasaan dengan dia, kan?" Betul juga katanya. Lepas tu saya kata, "Tapi bang, saya dah janji dengan dia taknak jumpa lg. Sebab saya tahu kalau berjumpa nanti banyak bahayanya. Dan dia pun setuju. Kami sama-sama menjaga diri. Takkanlah ia boleh membawa kepada zina juga bang?" "Em, betul, nta dah janji taknak jumpa dengan dia lagi. Nta dah dapat elakkan zina mata, zina tangan, zina kaki. kalau nta janji taknak call die pula, nta dapat elak zina telinga dan zina lidah. Tapi akh..masih ada zina yang tetap nta tak dapat elak apabila bercouple.." "Zina hati?" Saya menduga. "Betul, zina hati. Semua inilah yang Rasulullah jelaskan dalam hadithnya tentang bagaimana menghampiri zina tu. Nta boleh 'check' dalam Riyadahus Solihin, bawah bab larangan melihat wanita. Rasulullah bersabda, mata boleh berzina dgn melihat, lidah boleh berzina dengan bercakap, tangan boleh berzina dengan berpegangan. Kaki boleh berzina dengan berjalan ke arah tempat maksiat. Hati pula boleh berzina dgn merindui, mengingati dan membayangi si dia. Hakikatnye, macam mana pun nta buat, nta tetap tak dapat lari daripada zina hati." Saya terdiam..kelu. Tak tahu apa nak dikata. Semua yang brother tu kata tiada yang salahnya. Kemudian dia sambung.. "Ana dulu pun couple gak. Lagi lama daripada nta. Sejak sekolah sampai dah masuk U, dekat nak gred. Tapi bila ana sedar apa yang ana buat ni salah, ana trus tinggalkan. Ana siap dah fikir, dialah bakal isteri ana, yang akan jadi ibu kepada anak-anak ana. Kalau nak diikutkan lagi besar masalah ana daripada nta." "Saya risau la bang. Nanti apa kawan-kawan dia kata. Dulu saya selalu minta tolong mereka untuk rapat dengan dia. Mesti nanti mereka semua tak puas hati dengan saya. Dan dia sendiri pula, saya takut apa-apa akan jadi pada dia kalau dia tak dapat terima keputusan ni. Sebab kami dah rapat sgt." Masa tu saya dah mula sebak. Malu betul. Menangis depan brother tu cerita pasal benda ni. Nasib baik tak ada org lain masa tu. Brother tu jwb.. "Kalau kawan-kawan dia tak puas hati pun, mereka boleh buat apa? Paling teruk pun, mereka akan mengata di belakang nta. Nta tak kurang sikit pun. Lagipun, dalam berdakwah ni, kita nak cari redha Allah, biarlah orang nak kata apa-apa sekali pun, yang penting redha Allah. Kalau Allah tak redha, semuanya dah tak bermakna lagi." Saya trdiam lagi. "Pasal die pula, cube nta fikir dari sudut positif, mungkin dia akan terima keputusan nta scara matang. Mungkin dia juga akan buat keputusan untuk tidak lagi bercouple. Ana yakin, die takkan buat apa-apa perkara bodoh. Kalau die buat sekalipun, itu bukan tagguungjawab nta, apa yang nta nak buat tu betul, meninggalkan maksiat. Semua orang akan tanggung balasan atas perbuatannya sndiri." Saya dah tak dapat tahan lagi. Masa itu saya menangis, saya dah sdar yang saya kena berhenti couple. Dah jelas sekarang, couple tu haram. "Jadi apa saya nak buat bang?" "Ana dulu, hantar satu sms je kat dia. Ana terangkan pada dia hubungan yang dibina itu salah. Minta maaf, kita berakhir di sini. Tolong jangan cari saya lagi. Lepas itu ana terus tukar nombor. Ana tak hubungi dia langsung lepas tu." "Maksudnya, saya tak boleh hubungi dia lagi ke? Tapi bang, saya ade juga kawan perempuan lain, boleh pula saya hubungi mereka?" "Dengan dia ni lain. Nta dah pernah ada 'sejarah' dengan dia. Tapi, kalau nanti ditaqdirkan nta satu universiti dengan dia, satu kuliah, lepas tu kena pula buat group discussion, masa tu nta hanya layan dia hanya sebagai group discussion partner." Tiba-tiba saya terfikir.. "Dia ni nak suruh aku clash malam ni gak ke? Sekarang gak? Takkanlah awal sangat?" Saya cakap.. "Saya rasa saya belum ade kekuatan la bang. Boleh tak saya tunggu sampai saya ada kekuatan, baru saya tiggalkan benda ni?" Saya ingat nak lari la. Lalu dia jawab.. "Akh, nta kena ingat. Kekuatan itu tidak boleh ditunggu, tapi ia perlu dibina. Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga kaum itu mengubah keadaannya sendiri. Nta boleh rujuk surah Ar-Ra'du,surah ke-13,ayat 11. Lagipun, nta nak tuggu sampai bila baru nak tinggalkan couple ni..abang-abang fasilitator ni pun ramai yang pernah couple, bila masuk dakwah, mereka tiggalkan." Alamak...tak boleh lari lagilah nampaknye..saya rasa macam brother ni paksa saya clash masa tu juga. "Semuanya dah jelas rasanya..Nampaknya saya kena tiggalkanla benda ni gak ye. Macam tak larat rasanya nak tekan button handphone ni. Rasa tak sanggup." "Kalau tak sanggup mari ana tolong tekankan." "Eh, tak apalah bang. Biar saya taip sendiri." Teragak-agak saya nak taip masa tu. Tapi saya gagahkn juga diri.. "Semuanya dah jelas..buat apa aku tangguh-tangguh lagi. Takut nanti hidayah ni Allah tarik, susah pula nak tinggalkan. Kan aku selalu doa supaya dijauhkan dari maksiat..jadi rasanya, inilah masanya.." Lalu perlahan-lahan saya taip sms tu.. "Assalamualaikum..Sebenarnya selama ini hubungan kita salah di sisi Islam. Saya ingat dengan mengubah cara pergaulan kita, ia dah dibolehkan, tapi sebenarnya ia tetap berdosa. Saya harap awak akan istiqamah meneruskan perubahan yang awak dah buat, kerana Allah. Saya minta maaf atas segala yang dah berlaku. Kalau ada jodoh insya-Allah, akan bertemu juga. Assalamualaikum.." Berat betul nak hantar sms tu kat awk. Saya masih tak mampu nak ucap selamat tiggal. Sebab tu dalam sms tu saya hanya akhirkan dengan ucapan salam. Lepas beberapa ketika..saya tekan juga button [send]. Lepas tu tertera di skrin..

[SENDING..]

[MESSAGE SENT]

Masa tu saya rasa macam separuh hidup saya dah hilang. Macam tak percaya..saya dah hantar 1 sms, dan clash dengan awak.. "Terima kasih bang.." "Takpe, dah tanggungjawab.." Malam tu saya saya tidur dengan linangan air mata..tak sangka..mmg tak disangka..Saya memang tak pernah terfikir untuk clash, tapi itulah yang terbaik untuk kita sbenarnya.. Tiba-tiba saya teringat ayat Allah..surah Al-Baqarah,ayat 216.. Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

*******

Masa terus berlalu.. Saya terus sibukkan diri dengan kerja-kerja lain. Dalam usaha nak lupekan awk, bukan senang,tapi saya terus cuba. Saya selalu bagi tazkirah, ingatkan orang. Saya bagi ta'lim di msjid, terangkan pada orang, couple haram, tunjuk segala dalil.. Macam-macam yang berlaku..ada kritikan..ade gk yg stuju..tapi tak kisahlah semua tu.. Tiba-tiba satu pagi ni, dapat sms daripada awak..awak bagi gambar bunga..bawah tu ada ayat.. "Seindah gubahan pertama.." Saya rasa awak masih tak dapat lupakan saya. Saya pun fikir.."Kena tegaskan rasanya". Lepas tu saya hantarlah sms ni. Dan rasanya itulah yg terakhir.. "Tiada yang lebih indah daripada mendapat keredahaan ilahi..seindah manapun gubahan pertama tu, selagi tak mendapat keredahaanNya, tetap tiada gunanya..
Assalamualaikum..saya tahu, dulu saya cakap, kalau ada jodoh, insya-Allah akan bertemu juga. Tapi saya taknak awak tunggu. Lupakan saya. Biar Allah yang menentukan..Lagi satu, Jangan cari cinta manusia, ia penuh dengan penipuan, kekecewaan, dan tak kekal.. Tapi carilah cinta Allah.. tiada penipuan, tidakkan pernah mengecewakan itulah cinta abadi.. Cinta yang diredahai.. -Yang Terakhir- "

[SEND]

[SENDING..]

[MESSAGE SENT]

Saya dah buat keputusan. Saya pasti apa yang saya buat ni betul. Saya yakin, Allah akan sediakan yang terbaik untuk saya. Saya takkan berpatah balik.. Takkan..buat selama-lamanya..

Harapan atau khayalan semata

Setelah sekian lamanya aku merasakan kesunyian ini, kesayuan hati ini, andai diberikan peluang sekali lagi, aku xkan mampu untuk hadapi semua ini..malam ni aku terlalu merindukannya, sedangkan ku tahu rindu itu xkan mungkin akan bertandang lagi..aku juga pasti..rindu itu bukan milikmu lagi..namun mengapa aku harus merindukanmu andai rindu itu sudah ditakdirkan bukan milikmu?entah kali yang keberapa..aku cuba melupakan smua ini, dan entah berapa kali juga harus aku menerima kata-kata itu seiring dengan cebisan hatiku yang kian hancur hari demi hari…namun aku tetap harus menerima kenyataan yang terpaksa ku lalui..walau itu bukan pinta dan harapanku..diwaktu ini juga, aku memikirkan hati yang telah ku lukai, ku tinggalkan, ku hancurkan..tapi..aku buat semua itu bukan semahu ku..aku punya alas an yang kukuh untuk melakukan itu..adakah aku harus menerima hati, perasaan dan harapan, yang mana semua itu tak harus kuterima?xharus ku abadikan dalam episod hidup ini?.. Ya Allah..mungkin juga semua ini berlaku apabila aku melupakanMu..betapa besar dosaku, betapa besar kesilapanku padaMu..aku redho dengan smua ujian dan cabaran ini, demiMu…kerna ku tahu..kasih sayangMu, KAU xkan melukai hati hambamu..namun hambaMu ini yang selalu melukai hati dan perasaanMu Ya Allah..aku juga yakin, KAU xkan tinggalkan aku untuk selama-lamanya..namun hambaMu ini yang sering meninggalkanMu..Ya Allah..betapa kejamnya aku..kerana melupakanMu, meninggalkanMu demi sesuatu yang xpasti…Ya Allah…aku juga yakin, KAU xkan menguji hambaMu dengan dugaan dan cabaran yang hambaMu xmampu untuk lalui..xmampu untuk hambaMu lalui..

Titisan rindu hiasi taman kasih,
Tanda Ilahi merahmati cinta abadi,
Seharum kasturi seindah pelangi sedamai hati,
Memiliki cahaya ilahi,
Kurnia tuhan untuk hambaNya,
Cinta kudus kan terus bertakhta,
Bersemi mewangi di jiwa,
Bagai butir permata yang indah,
Terang sinarnya malam senja,
Iman dan taqwa saksinya,
Bagai air yang mengalir ,
Tiada akhirnya..,
Janji kepastian,
Suka duka dijadikan iktibar
Dihujung penantian kecapi gemilang,
Mekar dihati indah buana dirahmatiNya…
Impian ingin kan melihat ketenangan
Hidup bahagia penuh kasih dan saying
Mimpi kedamaian harap kenyataan
Seluruh insan menjalinkan ikatan
Kurnia Tuhan untuk HambaNya

Bila bintang tidak lagi bersinar

eheh..blog aku ni da macam ramalan kaji cuaca plak kan...kata org kalau malam tu tgk langit..bintang xberapa nak nampak..org kata nak hujan..huh~~tp leh cye ke smua tu?kadangkala je smua tu berlaku..kiranya kebetulan la kan..heehe xsemestinya perkara tu berlaku kan..hehehe...erm actually aku ni ngah dalam proses recovery mood aku yang ngah separa-para ni..hahaha..tah ler kan..nak kata ok..cam x..nak kata x..cam ok..camtu la kirenye..tah pape la..haahh..erm yang aku tau skrg ni..mood aku cam nak marah org..maki kat org..alahai...ntah pape..aku xtau la..sejak pindah skola ni kan..mood aku totally berubah..dulu aku pendiam banget dalam kuliah..tp skrg ni smua org aku nyakat..hahaha..adakah aku da terikut2 ngan perangai anak murid aku ek?ahaaa terbalik sudaaa…hahah tp xpelakan..smua tu wat aku lupe masalah aku seketika..

Sahabat




Sahabat
Mengapa kau pergi
Tinggal aku sendiri
Kau tahu ku tak sanggup


Sahabat
Ingatlah kau selalu
Jadi yang terbaik
Walau kau tak disini lagi


Sahabat
Aku rindu padamu
Datang walau sesaat
Ku inginkan kau hadir


Aku di sini dan menunggu
Diam tanpa dirimu
Kau tahu ku tak bisa
Beranjak terbang dan melayang
Tanpa diri mu ku tak bisa dan kembalilah



Change!!

salam..hurm...da 2 ari aku xde selera makan..xde selera nak wat pape..aku bzkan hdup dgn skola..ngan aktiviti kompang kat skola tu..sebabnye..kalau aku duk sendiri..aku mula pk macam2..apa yg aku pk?ntahla..aku ni layak ke untuk menjadi seorg guru?layak ke?patut ke?ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh smua tu aku anggap sbgai cabaran..arini ntah kali yg keberapa aku menitiskan air mata melihatkan anak murid aku..sian diorg terpaksa jadi bahan uji kajian aku..ye la..aku ni baru je xsmpai setahun masuk dan terpaksa menceburkan diri dalam bidang perguruan ni..alahaiiiii...kata org..baru nak cuba mengagah-agah..bukan bertatih..bertatih pada aku da cukup laju la tu..tp..ntahla..skrg pun aku asyik duk pk...npe la smua kawan2 aku menjauhkan diri dari aku?ape salah aku?xsiapa pun nak terangkan ape salah aku..apa silap aku..dimana salah dan silap aku?





sahabat..aku perlukan kalian dalam menjalani hdup ini...aku juga macam insan biasa..perlukan sahabat..perlukan teman..even aku ada kekasih..aku tetap perlukan kawan sbg pembimbing aku...sebagai penguat semangat aku..salahkah aku memerlukan demikian?salahkah?mmg sukar untuk mencari sahabat..kawan..ahhhhh betapa beruntung jika aku menemukan itu sebelum aku menutup mata...betapa aku memerlukannya sbgai tmpat aku mengadu dan meminta nasihat..salahkah?hurm..xpela kawan...aku berterima kasih kerana diberi peluang untuk mengenali siapa kalian..mulai skrg aku xkan lagi mengganggu kehidupan kalian..cuma apa yg aku mahu kalian tahu..aku beruntung dan terima kasih kerana diberikan peluang untuk hadir dalam kehidupan ini...ntah esok...lusa..aku bakal pergi meninggalkan dunia ini...biarlah ku xdapat kasih sayang dr sahabat..asalkan aku dapat kasih sayang dari yang MAHA ESA


Aku dan Bintang


hurm..mlm ni puas aku mencari cara macam mana nak tdo..tp..xleh..resah gelisah semacam..npe ni..salu aku xmacam ni..salu aku dapat je bantal trus bam!!hahaha..tp malam ni pelik bin ajaib..huhuhu xmo lelap..hurm..so aku wat keje gile la..pasang laptop depan umah..kat beranda depan online..hahah smbil tgk bulan..bintang..erm...seronokkan klu tiap2 malam leh tgk bulan..bintang smbilll berangan..hahaha..bile aku ngadap smua ni..dgn kesunyian malam..baru aku dapat ketenangan aku smula..rupenye ada benda yang aku pk selama ni tp aku xperasan..hurm..nak wat camne kan..just let it go..even ati aku ni kadang blur..macam2 benda berlaku saban hari..tp smua tu membuatkan aku jadi semakin matang dan bleh hadapi smua ni..cume aku mengharapkan kekuatan dan keredhaan daripada Ilahi untuk ignore smua ni..heal smua ni..so ada masa nak cuti ni..aku nak leks puas2..nak tenangkan pkrn..klu dulu nak cuti punye payah..skrg da dibagi cuti..heheh coti2 malaysia..hahaha..hurm..cumekan..aku rindu kat kawan2 lama..mana la korang kan...raya aritu aku nak sgt2 jumpa..tp xleh..sbb aku masuk hosp..huhu harap2 cuti sem ni jumpa la ye..isk..winduu kamu smua..huhu



null





null

Indah sang pelangi



salam..hurm..sdey lak bile da nak akhir tahun ni kan.. sbg seorg guru dan pendidik..aku terasa sgt kelainan..ye la..walaupun aku xsabar gak nak cuti..hhahaha biasala..lama xambik cuti oittt!!!spe xnak..2 bulan duk umah..tp gaji jalan..heheh..cume aku sdey plak ptg td...hajat ddr smlm nak jumpa ank murid..nak ambik pix ngan diorg..tp xsampai hajat..sbbnye dari isnin aku kene jaga exam skola lain..plak tu td aku exam..isk isk..sudahnye td aku kepenatan..xkeje..ambik cuti..plak tu duk sdap2 lelapkan mata..ada cikgu kol suh dtg skola..sbb ada jamuan..peh..tergesa2 aku mandi dan siap2...wah..ramainye anak murid..yang paling aku suke dan terharu sgt2 bile diorg ambik makanan tu dr aku..dr tangan aku..even ada cikgu lain atau anak murid lain yang menghulur makanan tu..sob sob..gitula agaknya perasaan cikgu2 kite dedulu kan..erm..time ni la aku rindukan cikgu2 lama aku..peh..windu banget sama kamu cikgu2 aku..hurm...xpela..aku harap hbs skola ni aku xhbs smpai sini..aku harap bukan pasal ini tahun pertma aku ngajar tertimbulnya perasaan syg pada anak murid ni..aku harap selamanya aku akan tetap macam ni...syg pada anak murid dan rse tanggungjawab untuk mendidik anak bangsa dan harapan agama... =)



hurm..windu kamu smua..huhu

kuasa ditangan kamu?

hmm memula aku terpikir bile ada satu kejadian kat skola..tmpat aku ngajar arini...permulaan tu aku dipanggil dek guru besau..haku igtkan kenapa la kan..tup2 ada anak murid nak pindah, suh isikan borang..aku xkisahla..mmg tugas aku kan..tp..nak dijadikan cite tu..ngah sonok2 isi borang tu..ada sorang mamat ni.,.terkocoh2 nak daftarkan anak masuk skola,..itu ok lagi..kitorg cakapla tarikh da tutup..klu nak..g pej daerah sbb itu prosedur keje..klu da lewat kene la lapor kat sana..plak tu..tbe2 nak hangen satu badan asal?da lewat..salah die la..kitorg cume cakap..g la pej dulu..urusan ikut prosedur..tbe2 nak ugut kitorang..cam dak kecit rsenye dibuat td..ada ke die leh kata..nak saya adu pada kementerian?anak saya bukan saya nak kata pandaila..tp klu ditanya..kalah budak besarmasalahnye..apa kaitan smua tu?hmm ni la manusia kan..mudah lupa andai diberi pangkat..aku dgr2 peguam..agaknya..tp..ada lagi anak orang berada kat skola tu..tp aku suke..sbb parent ok..dimana acuan klu bukan mak bapak kan?hurm..harap sgt2 andai ada pangkat ke ape..aku xmudah lupe smua ni..sbb ku rasakan pangkat itu satu amanah dan satu tanggungjawab yang amat berat...kelak ditanya di akhirat nanti..punyela malas nak melayan..kitorg suh isi borang trus..TAPI!!jgn salah sangka..smua xberakhir disitu..hahaha..aku bgtau guru besau,,dan segalanya selesai..kemenangan dipihak kami..amin..hehe..bukan smua boleh dapat dgn harta dang pangkat..ada satu yang paling amat berharga dan smua org tahu itu..budi bahasa :)


Dan badai itu berlalu

erm...npe agaknya da nak dekat raya ni hati aku makin sayu..makin sdey..teringatkan dosa-dosa yang telah aku lakukan..membuatkan aku kadangkala suka...duka..sedrik..suka sbb diberikan kesedaran..duka..sbb kerana dosa tu meyebabkan aku bukan aku yg dulu..serik sbb aku xmo dah buat kesilapan tu berulang kali..berapa banyak kali ntah aku menenteramkan diri..agar kembali sedar akan smua hikmah yang berlaku..dua tiga bulan ni..aku diuji dengan pelbagai dugaan..tapi syukur yang teramat kerana hikmat disebaliknya..walaupun perit..alhamdulillah aku berjaya harunginya..aku harus berubah..aku xboleh terus-terusan hidup begini..ntah kenapa..aku sering teringatkan..adakah ini kerana aku memutuskan tali persaudaraan sesama islam membuatkan aku begini? andaikata orang itu membaca blog ni..aku nk mintak maaf banyak2 sbb berkata agar xlagi cari aku..biarkan aku mati dalam kenangan..ntah kenapa..waktu tu aku terlalu celaru..keliru dengan apa yang berlaku..YA ALLAH..ku harapkan keampunanMu kerana memutuskan ikatan silaturrahim ini..aku redha dengan kehendakMu YA ALLAH..dan sekarang..aku merasai akan betapa perit untuk memohon kemaafan itu..walaupun mudah dari pandangan..tp bukan dari perasaan..oleh kerana itu..ku harapkan badai ini berlalu begitu jua...

Masihkah ada kemaafan bagi hambaMu ini


Erm..ntahla kenapa malam ni emosi aku tbe2 tersentak bile dgr member aku nyanyi..bukan sbb suara die..tp sbb lirik die..membuatkan aku terfikir..betapa banyak salah,silap aku dalam hidup ni..sepanjang hidup ni..aku jugak baru macam tersedar..yang selama ni aku terlalu banyak sgt berfikir,kenapa aku salu diduga..kenapa aku selalu diuji dengan dugaan yang pada mulanya aku rasakan macam xmampu aku nak harungi,xmampu aku nak hadapi..tp bile aku push diri aku..ye mmg boleh..tp cume memerlukan masa,memerlukan pengorbanan,xkire la pengorbanan masa..jiwa..perasaan..atau sebagainya..tp nak wat camne..demi kebaikan..demi masa depan..aku mesti lakukan jugak..even aku yg terkorban..ntahla..kdg aku rse hina sgt kalau jumpa kawan2 lama..kalau jumpa dgn rmai org..aku xtau la kenapa dan mengapa..tp hati aku salu berbisik..smpai kdgkala aku terasa teramat rendah diri..mmg kdg org tgk aku ketawa..tp ntahla..ah npela aku berperasaan macam ni ye..aku pun xsuke sebenarnya macam ni..cume ape yg aku terpikir..nsib diberikan kesedaran untuk sedar smua ni..cume yg masih serabut kat kepala ni..npe aku skrg cam merendah diri sgt?jadi pemalu sgt?ni antara lirik2 member tu..mmg 1st time cam org bercinta..tp aku ni jnis suke bermain ngan akal..terfikir segala dosa..kesalahana ku yg tlah lalu..mungkinkah ada kemaafan untuk itu?Hanya ALLAH yang MAHA PENGASIH lagi MAHA PENYANYANG yang mengetahui segalanya



Erm..

hmm ape la tajuk aku kali ni kan..keh keh keh..sebenarnya waktu ni ngah tgu masa nak azan subuh pas sahur..dr tdo jadik ular sawa bek menaip jap..t aku da tdo..xde spe leh kaco aku..keh keh keh...sebetulnya puas aku pk..ape sebenarnya yang aku rse selama ni..kadang2 kalau aku nak berkawan dgn spe2 sekali pun..aku rse cam rendah diri sgt..xtau la npe..even kdg aku lebih tinggi dr member tu..hahaha tapi ada org kata..lebih bagus merendah diri daripada meninggi diri..heehh memang la btul..aku xsangkal..tp kebanyakkan la yg aku knal..org akan kata aku ni kat dunia virtual ni cam nampak bising bile da jumpa tu pendiam yg amat...ntahla..aku pun xtau nak kata ape..org yg nampak..cume tu la..aku pun xpasti..sme ada aku ni merendah diri @ ada yang membuatkan aku rasa rendah diri..kebanyakan yg aku kenal..aku akan kenal dr member yg lain..sbg backup..ntahlew..ape aku ni.tp aku tgh mencuba utk hadapi smua ni..tapi ape2pun bagila aku tido dulu ye..hahahahahhaha...

Siapa kata?

heh...ada2 saje la aku punye tajuk blog neh..hahaha..saje nak letak..xboleh ke?lagipun blog aku meh...hahahah..jgn mare ye..hehe alkisahnya..jeDsc00317ng jeng jeng..hahaha..aku saje je post blog kali ni untuk luah ape yg aku simpan..heh..sesungguhnya kalau banyak sgt simpan kat dalam hati ni..jadi barah lak kan..so..aku luah la..erm..actually aku xtau apa yg aku sedang alami dan rasakan sekarang ni..macam2 ada..bak kata astro..haha..sdey..gembira..suka..duka..blur..smua ada..lama2 aku pun xpaham apa yg aku pk2kan ni..tp apa yg aku tau skrg ni..aku xsabar nak cuti!!!!hahaha ngalahkan bebudak je kan..alahaiiii cikgunye nak cuti sgt..bukan ape..aku da letey amat..mmg org banyak tye..pe benda ko buat smpai letih sgt?ntahla..aku pun xtau nak kata..sbb diorg xalami ape yg aku alami..dengan kerja..dengan stadi..dengan assgmnt g..heh..xbek ngeluh..isk..teringat aku kat2 member..jgn mengeluh..aku pun pelik..aku bukan mengeluh..aku cume nak lepaskan tekanan ni..nak kongsi pandangan dan idea..mana tau ada cadangan ke ape ke kan..bile die kata cam tu je..cis!! aku trus malas nak kata ape..aku bukak topik lain..hahaha jahat tol aku ni..lama2 aku da xtau nak cite kat spe...maksud aku medium la..so aku luah la kat blog ni..hak hak hak..kire blog ni teman setia andaaaa...hahahah k la..aku pun da merepek ntah pape..isk isk..ape2pun aku harap smua semakin ceria makin berjalan lancar..insyallah..smua dugaan,ujian dan cabaran..aku dapat tempuh dengan tenang,redha dan sabar.amin....hehehe

~ian~

06/08/2008

The new challange

Al-kisah...pada mulanya aku ni xla berapa nak sgt jadi seorang tenaga pengajar ni..sebabnya aku ni xla berapa suka sgt kat budak2..pada aku budak2 ni melecehkan..ye la..nak ajar lagi..nak redakan kemarahan aku lagi..tapi tu la kan..Allah sentiasGohaveagooddaybycosmonodj9a menguji dengan apa yang kite perlukan..bukan dengan apa yang kita nak..hmm tapi tu la kan..mse aku betul2 drop aritu..anak murid pengubat jiwa aku..baru aku tau..kat situ ketenangan aku..kat situ kedamaian aku..ntahla ye..bile marah...bile geram..bile tensen je kan..tgk senyuman anak murid..tgk gelagat dan keletah anak murid membuatkan aku tersenyum sendiri..camni rupenye aku masa kecik2 dulu..nakal..heh xjahat tau..nakal je sket..hahaha..ntahla ye..ape2pun aku da jumpa dimana ketenangan aku berada..dimana kedamaian aku boleh dapatkan..ape2pun majulah bidang pendidikan demi negara..haha

New Life, New Change

salam smua...lama aku xupdate rasanya blog neh..sibuk ngan keje..sbuk ngan stadi g..isk isk isk..erm ape2pun sekarang ni aku cube bertahan dan berubah sebaik yang mungkin..hehehe thanks to someone yg membuatkan aku sedar kesilapan aku..kelapaan aku selama ni..so far..i'm try to be the new person,actually not new person..but new inside of me..hahahaha cam poyo la plak ayat neh..kekekek ape2pun aku harap yang terbaik utk die dan aku pun sme..heh..sme2 try utk jalani kehidupan ni sebaik yang mungkin...

-ian-

12/07/2008

Indahnya bumi Allah

Dsc00070

Selaut kasihNya terbentang untuk kita…


Segunung sayangNya tetap melindungi kita..


Sederas air di pergunungan diberikan ujian dan dugaaan untuk kita..


Setenang tasik kita hadapi segalanya…


Namun tak terkira luas sayangnya ALLAH kepada kita…





Siapa aku tanpa cintaNya

Dsc00031

Kerana cintaNya aku hidup…


Kerana cintaNya aku mati…


Kerana cintaNya aku gembira..


Dan kerana cintaNya aku sanggup diuji…






Kerana cintaNya aku masih berdiri disini…


Kerana cintaNya aku teguh berdiri…


Kerana cintaNya aku seakan tersungkur disini..


Tetapi kerana cintaNya jugalah aku bangkit dan teguh kembali berdiri…






Andai tiada cinta insani untukmu,cukuplah hadir cinta dari ILAHI..kelak akan ada cinta insan yang menyintaimu sepertimana cintanya kepada ILAHI…

Aku

Dsc00056

Aku…


Aku adalah aku…


Dan selamanya tetap aku..


Tanpa aku siapalah aku…


Orang lain tak bisa untuk menjadi seperti aku….


Begitu juga aku tak mungkin untuk menjadi seperti itu..


Sebab aku adalah aku..


Dan selamanya aku adalah aku….





Ikhlas dari jiwa seorang hamba

Dscn0492

Hati ini kadangkala merintih…

Mengapa aku sering hanyut dalam derasnya arus duniawi…

Bukan aku takcuba

untuk mengerti dan memahami…


Yang semua ini adalah menolak ketentuan Ilahi…


Namun setiap kali itu jualah aku tersungkur dan bangkit kembali….






Hati ini kadangkala merayu…


Agar diberikan segala kekuatan..


Untuk hadapi segalanya dengan ketabahan…


Ketenangan dan kesabaran…


Namun hati dan jiwa ini salu mungkir batasan insan…






Hati ini kadangkala tersentuh..


Melihat penderitaan yang tidak berkesudahan..


Adakah aku seing terlepas dari pandangan..


Atau aku yang sering di awangan..


Menghabiskan masa dalam igauan…


Namun apa yang boleh kita lakukan..


Namun apa yang boleh kita laksanakan..


Seandainya kita tidak melihat segalanya dari kasih ALLAH kepada insan…

Hard to say

hmmm untuk sekian kalinye..sepanjang aku keje dan sepanjang aku hidup neh..aku xpernah2 gaduh dgn bos..ntahla..apa silapnye smua yg aku buat smua xkene..ape yg aku kata smuanya silap..biasalah dunia..bos je la betul..tp apa yg akan terjadi bile salu camni?aduh..yg aku ni plak setiap kali stress je mesti demam..ntah pape la..antibodi aku ni..huhuuuuu npe ni..orang kata stress menjadikan kite matang..tapi ntahlah..aku plak setiap kali stress je demam..asal demam je stress..heuehueheu sempat plak aku wat lawak..adeh..ntahlah..aku harap masa yg tgl beberapa bulan ni,aku dapat bertahan dengan kerenah bos2 ni..ada ke aritu 2 bos serang aku?erk!besar sgt ke aku smpai bos perlukan sokongan untuk menyerang aku?isk isk isk..ntahla..ape2pun bawak bersabarla pian..walaupun xsabar..huhu malu.......

Apabila badai itu reda

Dsc00257

Lama jugak aku xupdate blog aku neh..rindu plak nak luahkan perasaan ni..keh keh keh tajuk blog aku kali ni macam jiwang la plak..miahahahahaa…bukan pe..saje je letak tajuk camtu..kot2 sbb tajuk ni membuatkan lebih ramai baca blog aku..kikiki…hish!banyak plak aku ketawa sekarang neh..huhu..=.=”,ketawa kerana sedih..ketawa kerana gembira..ketawa kerana xpuas hati dan ketawa yang membahagiakan orang lain..ketawa kerana sedih?bunyi cam pelikkan?biasanya org nangis kerana sedih..tapi ah!ntahlah sesungguhnya ketawa sememangnya memberikan 1001 makna tersirat dan tersurat tersendiri…tapi yang pastinya semua orang mampu untuk tersenyum..xkiralah senyuman untuk apa sekali pun..Setelah sekian lamanya akucuba

untuk memujuk hati ini untuk menerima hakikat..menerima reality,setiap kali itulah aku terduduk dan tersungkur demi mencapai satu tekad,satu semangat dan kembalikan semula hidup aku yang dulunya nyaris dirampas atas dasar kenangan..kenangan?memang indah untuk di kenang..tapi aku rasa aku da xsanggup untuk mengimbau kembali kengan itu,detik itu yang aku rasakan cukup bahagia suatu ketika dulu..kini aku anggap ianya sebagai satu daripada lipatan sejarah hidup aku,kisah hidup aku..life aku..memang kadangkala orang tengok aku gembira..buat lawak semuanya..tapi diorang xpernah tau gelodak hati aku..perasaan aku..ah!bile aku sebut pasal perasaan..aku cukup tertekan dengan sikap ni,perasaan ni..pernah dulu aku memberikan hati ini pada seseorang sepenuhnya..tapi memang aku xmenyangka semua ni berakhir dengan sebuah penipuan..tipu?!paling aku xsuke kene tipu!dan aku pasti semua orang xsuka diri ditipu..kalau tipu xkantol lain cerita la..ni dah la tipu..kantol plak depan2..ah!bengong..aku dah malas nak cite pasal perasaan ni..sesungguhnya aku membenci diri aku yang xbisa membenci dirinya walau sesaat..ya..dengan perasaan itu jugaklah membuatkan aku lebih percaya diri dan menambah keyakinan diri demi meningkatkan lagi kehidupan aku agar lebih tenang,tabah dan sabar..dan dengan semangat yang ada ni lah aku mengorak langkah demi sebuah kehidupan yang lebih berarti..YA ALLAH..berikanlah hambaMU ini kekuatan untuk mengakhiri apa yang aku mulakan..berikan aku kekuatan untuk menghadapi dugaanMu agar aku tak berhenti di pertengahan jalan…kini..dengan langkah yang pasti,dengan langkah yang berani dan harapan yang pasti,harapan yang tulus suci aku mengharapkan terbit mentari pagi setelah malamku berkalut benci…

Ku temukan kedamaian itu kembali

Dsc00019Fuh!lama gak aku xupdate blog ni…sbb bz lain,sakit lain..isk isk..tapi xpelah..kali ni aku update pun xder kontroversi pun..har har har.. :p cume sape yang rajin masuk dan baca blog aku ni..heuheuheu trimas la..sebetulnya kalau aku update ni pun sebab aku kadang dah xtau nak luah kat sape..sbb orang lain pun ada masalah dan cabaran memasing..aku luah ni pun just nak luahkan isi hati ni..dari dibiar bersarang,kusut kat kepala ni..baik luah je..lagipun aku xderr kaco sesape…wahahaha banyak membebel la plak aku punye blog kali ni..hehehe ….Sekian lama aku diam,sekian lama aku ‘hilang’ dan berapa ntah banyak sekiannye..hidup aku banyak perubahan..keje pun makin ok..(insyallah)hehe aku rasa hidup aku makin hepi,makin bahagia dan ceria..dan yang penting hidup aku makin banyak kemajuan..yiha!!!!inilah berkatNya..heheh…pasni aku maybe banyak hilang dari pejabat..maybe la..sbb aku kene pindah ke department baru,sektor baru..segalanya baru belaka senang kata…tapi ku harap aku masih bisa berdiri disini dengan langkah yang berani…wohohohoho…semua ini berlaku seiring dengan apa yang aku alami,apa yang terpaksa aku hadapi,setelah aku lepaskan apa yang bukan hak aku,apa yang bukan milik aku..aku temui ketenangan dalam jiwa aku,hati aku dan hidup aku….heheh..i want to live the way I am!!!!!yihaaaaa!!!! aku da xmau lagi dibelenggu perasaan bersalah..perasaan kucar kacir dan huru hara kerana memiliki apa yang bukan hak dan milik aku…apa yang bukan hak dan milik aku?hehehe it’s a secret for my life,my own..i don’t want to hurt anyone..and the most important..i don’t want to hurt myself anymore....just let the past be the history..walaupun pada mulanya aku kekok dengan semua ini tapi sebenarnya bila aku pikirkan balik..aku mula rasa sedikit kematangan dalam jiwa aku..dalam hati aku..dalam pemikiran aku..bila akal dan fikiran bertemu dengan alam..jiwa akan memberikan jawapan..disitulah kita akan menemui kedamaian kita,ketenangan kita…hidup ni mudah,jangan disusahkan..maksud aku bukan mudah dari segi cara hidup ini,namun ye lah..sendiri paham laaa…apa ?!xpaham?heheh ape lagi..mari bermain dengan akal..bermain dengan hati dan fikiran..disitu korang akan jumpa apa yang aku maksudkan.. :D…cume apa yang aku pasti sekarang ni..kadangkala kita perlu tinggalkan apa yang kita punyai demi apa yang kita perlukan..hehehe pening dah aku nak susun ayat ni..senang kata ..kadangkala kita tak dapat apa yang kita cari..yang kita kejarkan selama ini namun kebiasaannye kita akan diberi apa yang kita perlukan..kerana DIA amat memahami apa makhluknya perlukan..jangan sesekali berfikir yang ALLAH xsayang kita,xpeduli tentang kita jika diberi ujian dan dugaan,kebenarannya kita lah banyak melupakanNya..ujian dan dugaan itu sebenarnya itu adalah caraNya bagi membuatkan kita mengingatiNya sentiasa..ujian dan cabaran itulah tanda kasih sayangNya pada kita maklukNya yang lemah ini…so..pandai-pandailah cari cara untuk menjalani hidup ini dengan cara yang amat bermakna..kerana hidup ini hanya sekali..so jalanilah ia dengan cara yang boleh membuatkan hidup kita ini bermakna dan bererti…

Dunia kan berseri jua akhirnya

Hidup..memang mudah untuk dibayangkan..namun kehidupan tak
semudah dan seindah kenyataan..kehidupan kadangkala menyesakkan minda,meghimpit
emosi dan perasaan..setelah sekian lama aku cuba untuk mengerti maksud yang
tersirat dan tersirat dihati..kita memang selalu dan akan sering diuji demi
mencapai hasrat dihati..Barangkali ada yang berfikir..hidup pasti akan lebih
menarik andai apa yang kita hajati akan tercapai dan aku juga pernah terdetik
begitu,,namun bila aku renung sejenak..dunia tak akan indah dan berseri tanpa
semua ini..ibarat makanan..semestinya kita mahukan sesuatu yang
berlainan..sedikit kelainan..pedas,masam,masin..manis…itulah yang akan
menyedapkan masakan..begitu jugakla dengan kehidupan..dugaan..pujian..ujian..cercaan..semua
itulah yang akan menjadikan kehidupan kita berseri dan indah…Dengan segala
harapan yang ku ada..ku kumpul kembali sisa hidup ini untuk melangkahkan kaki
agar semuanya kembali bersinar dan berseri…

Secebis impian segunung harapan

Entah untuk kali yang ke berapa aku cuba untuk membohongi
diri ini,untuk kelihatan bersinar seperti hari itu..namun semua yang cuba untuk
ku leraikan,semua persoalan yang cuba untuk aku lepaskan,segalanya ku
lepaskan..malah terpaksa ku lepaskan dengan helaan yang berat…namun mungkin
benar apa yg org perkatakan…berat yang melihatnya..berat lagi siapa yang
menaggungnya…Impian…memang indah bila difikirkan..tapi kebiasaanya impian tak
akan pernah seindah dengan kenyataan yang berlaku..entah kali yang ke berapa
aku jatuh tersungkur dek diri aku sendiri,emosi aku sendiri..perasaan aku
sendiri..tapi tiap kali itu jugalah aku sedaya upaya untuk bangkit kembali
walau sesukar mana,walau sepayah mana dengan satu harapan yang tinggi…memang
semua mengharapkan kedamaian,kebahagiaan dan ketenangan namun segalanya takkan
semudah yang dijangka..takkan semudah yang dibayangkan..Memang kadangkala aku
lihat ‘orang itu’ setabah,secekal dan kukuhnya pendirian ibarat batu yang teguh
berdiri..tetap kukuh dan utuh walaupun berhujan dan berpanas…tapi tiap kali itu
jugalah aku terfikir,bilakah aku akan setabah itu,secekal itu..setenang orang
itu yang bernama insan di muka bumi ALLAH ini..Pernah aku terfikir mengapa
berat dugaan yang ku hadapi,mengapa berat ujian yang melanda,pernah juga aku
berputus harap,menyalahkan takdir yang tersurat namun bila aku fikir
sejenak..fikir kembali bila aku renung sejenak semua ini baru aku
mengerti..semua ini adalah kasih sayangNya ILAHI pada hambanya untuk
dimengerti..Kini dengan langkah berani,dengan sisa kekuatan dan semangat yang
ada aku mengharapkan..dan aku rasa kini bukan masanya aku mengharap bahkan akan
aku orak langkah kaki ini,untuk mencapai apa saja yang ku inginkan agar
segalanya memberi ketenangan yang hakiki dan abadi..



1198500277_m

Hidup

aku mengambil masa yang agak lama untuk mengumpul balik sisa ketenangan,kedamaian,kekuatan dan semangat yang hampir hilang dari hidup aku..ntah kali yang ke berapa aku cube untuk menidakkan apa yang bukan milik aku,aku masih menerima segalanya dari die,aku menerima segala persoalan,segala alasan yang mungkin kalau diikutkan hati dan perasaan ini,kalau jiwa ini,hati ini buatan manusia..aku rasa dah lama hati,jiwa aku lenyap,mati,kosong..tapi apa kan daya..semuanya milik yang ESA..dan aku amat bersyukur kerana diberi kesedaran sedari awal lagi,so apapun yang aku rasa sekarang ni,aku mula nampak..ALLAH masih sygkan aku..dia masih mahu aku bangkit dari mimpi yang lena..mungkin ada yang membaca blog aku ni merasakan aku terlalu lemah,mmg aku akui,aku lemah untuk hadapinya..ntah kali yang keberapa aku menitiskan air mata penyesalan..tapi itu smua aku rasa berbaloi..dengan semangat yang ada..kekuatan yang tgl sedikit ni lah aku menangis dalam solat..alhamdulillah ALLAH berikan aku ketenangan yang abadi..mungkin benar aku lemah..dan aku akui,aku lemah..sebabnya..aku hanya insan biasa..xlepas dari kelemahan..mmg aku rasa bersalah dalam hal ni,tapi aku dah xsanggup untuk hadapi kali ke dua,untuk terus ditipu dan ditipu,mungkin adat bercinta mmg begitu agaknya..tapi aku merasakan walau sedalam mana cinta aku,sayang aku pada die..dan aku akui mmg aku masih menyayanginya dan sanggup berkorban kerana die..tapi hatiku memberontak,jiwa ku mengganas..dan kerana itu jugalah aku ambil keputusan untuk meninggalkan hidup die,kebahagiaan aku,kedamaian aku,penderitaan aku,keseronokan aku..walaupun jiwa aku parah..walaupun jiwa aku menderita..aku harus meninggalkan die..kerana aku tau die bukan hak aku,bukan die yang harus ku pilih,bukan die yang harus aku sayangi..YA ALLAH berikan aku kekuatan dan ketabahan untuk menghadapi smua ini,hambamu ini terlalu khilaf,terlalu menderita kerana melupakanMU YA ALLAH..apa yang aku harapkan skrg ni,aku perlukan sokongan smua untuk terus tabah,sabar dan redha menghadapi smua ini,jika aku ikut jiwa aku yang kacau sekarang..kemungkinan hidup aku sudah berakhir malam tadi ..tapi ALLAH masih sayangkan aku,diberikan petunjuk,diberikan kekuatan untuk aku hadapi semua ini..kerana dengan semua yang berlaku ini,aku anggap ianya sebagai suatu pengalaman hidup paling berharga,dan mematangkan serta mendewasakan aku

Kedamaian ini

Dikau hadir


Di kala aku memerlukan seorang teman


Dikau bawa secebis bahagia


Bila aku hampir berputus asa



Kuterima segala


Apa yang diperduga


Dan kini kubersedia


Hadapi hari muka



Kau bawa sinar cahaya


Di hariku yang gelita


Dan dikau hadir tepati waktunya


Membawa tawa ceria



Bila mana kau terima


Hidup ada suka dan duka


Mendung takkan selamanya



Sinar mentarikan

menjelang tiba

Hari kan cerah jua akhirnya


Di hati bersama mengembara


Tiba masanya tika saatnya ku terasa


Meredah lautan kasih sinar iman yang subur


Redup menyinar hati sanubariku



Kutabahkan hatiku dibuang berkelana


Gerimis hati terpaku sukma


Semoga hidayahNya



kan

terus menyinar

Penuhi alam kegelapan



Berikan kekuatan dalam mencari sinar


Di jalan ini kuhadapi duka dan sedu sepi


Bersama teman-teman harungi perjuangan


Biarpun kekurangannya ada takkan ku gundah




Kita akan bersama menempuh segalanya


Bersatu hati mendamaikan jiwa yang keluh resah


Janji patri bersama ikatan teguh setia


Berjaya menuju gerbang impian kita harapkan



Di hati kita bersama..


Di hati kita melangkah


Jangan dipisahkan kasih bersaudara


Jangan didendamkan ukhuwah yang terbina

langit takkan selamanya mendung

elaHahhaha mesti ada yang tertanya-tanya bila terbaca tajuk
blog aku kali ni,ada ramalan kaji cuaca ke?ahaks!biasala..kebanyakkan blog aku
kadang ada yang buat kontroversi kalau baca hahah ,meh kite berteka-teki dgn
hati,berteka teki dgn minda,dan biarlah akal yang memberi jawapannya..hah!jadi
mat munge2 plak la aku neh..muahahha..bukannya apa..aku mula rasa selesa dengan
apa yang aku hadapi dan jalani sekarang ni,sebabnya aku mula rasa tenang dengan
jiwa aku,fikiran aku,dan yang paling aku rasakan sekarang ni,tekanan yang aku
hadapi gile2 satu masa dulu,dan aku hampir menghadapi kemurungan,hampir aku
merasakan dunia ni xadil buat aku,membuatkan aku rasakan aku manusia
xberguna,merasakan aku ni xder harapan nak hidup bahagia mcm org lain,kadang
aku cemburu dan mungkin merasakan terlalu cemburu dengan kebahagiaan
orang,ketenangan orang lain,tapi lama kelamaan bila aku bermain dengan
akal,bermain dengan fikiran.jiwa mula memberikan jawapannya.aku mula paham yang
kebahagiaan itu umpama mengutip serpihan kaca Ada orang dapat kutip banyak,ada yang dapat kutip
sikit..tapi yang pastinya takde sorang
pun dapat kutip semuanya,sebab masa kutip tu pasti ada yang terluka..eheh!ayat²
tu aku copy je dr member,die yang bg msg tu kat aku masa aku stress gile2 satu
masa dulu..sejak tu aku mula sedar apa yang aku xsedar selama ni,aku terlalu
banyak mengeluh dalam hidup,sebenarnya ALLAH xsuke yang kite ni suke sangat
mengeluh,seolah-olah macam kita ni xpunya ‘apa’ lagi bila dugaan datang,bila
dugaan menimpa,mmg aku pernah kene dugaan yang aku rasakan menyebabkan aku terlalu banyak mengeluh,terlalu hampa dgn
hdup aku,tp bila pikir balik,smpai bila aku harus macam ni,dgn keje pun kadang²
aku tensen,dengan life apa la lagi,dengan kawan² pun kadang kalau salah timing
sket,benda gurau aku boleh gaduh,kecik hati,tp tu smuanya lama2 aku anggap satu
jalan untuk matang bila dipikirkan balik menggunakan akal kita,dan apa yang aku
pasti,hidup jangan suke sangat bermain dengan emosi dan perasaan. Maksud aku bukan
xboleh langsung,tapi berpada-pada (=.=”) hehe..hmm so sekarang ni aku da mula
terima apa yang berlaku dalam hidup,sbbnya aku rasa hepi dengan cabaran,dengan
dugaan,sbbnya kalau kita dah pernah hadapi satu situasi tu kita dan
bersedia,dan bila kita rasa macam nak berlaku lagi,kita tau apa yang kita patut
lakukan,yang patut kita sediakan..macam sekarang ni,aku pun da ok
keje..sbbnya..aku da pindah dept lain..hahah so aku xder lagi tekanan dr lady
like boss tu..huhu..so apa2pun yang kita hadapi dalam hidup ni,kite mesti
jalani dgn tabah,dan yang pastinya ALLAH xkan beri apa yang kita nak,tapi ALLAH
berikan apa yang kite perlukan..so apa2pun yang berlaku..tabahkan je la hidup
tu,mesti seronok bila dugaan,bila tekanan kita dapat hadapi dengan
cemerlang,chaiyok! GRASIAS! Hahahah ngeeeh ngeh